4 3 2 1

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Aschehoug 2017 Innbundet

4 3 2 1 er en uforglemmelig litterær kraftanstrengelse, selve kronen på Paul Austers ekstraordinære litterære livsverk.

3. mars 1947, i New Jersey, blir Archibald Isaac Ferguson født, Rose og Stanley Fergusons eneste barn. Ferguson vokser ikke opp én, men hele fire ganger: Fødselen er den samme, hans DNA er det samme, men vi får fire parallelle versjoner av livet hans.

Familieformuer kommer og går. Forelskelser og vennskap og intellektuelle interesser stanger mot hverandre. Kapittel for kapittel danner de ulike fortellingene en dans der fire indre verdener innhylles i ytre historiske forhold. Raseopptøyer. Studentopprør. Vietnamkrigen. Mordet på Kennedy. Én etter én følger vi hver enkelt Fergusons fortelling gjennom midten av det tjuende århundres støyende og turbulente amerikanske virkelighet.

Paul Austers verk er en litterær bragd, en nytenkende, oppfinnsom og fingernem roman.

ISBN13 9788203372117

EAN 9788203372117

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted USA

Paul Auster skriver som alltid utrolig godt. Og jeg storkoste meg og lot meg … lenge … rive med av de fire alternative livene til jødiske Archie Ferguson spesielt, og Austers levende og gode beskrivelse av USAs nyere historie generelt (romanen utspiller seg fra slutten av 1940-årene og fram til 1970-årene) .

Hørte 4 3 2 1 som lydbok der forfatteren leser selv, noe han gjør aldeles utmerket. Jeg er vanligvis glad i mursteiner av noen bøker. Men dessverre, etter min mening er Austers dannelsesroman for lang, det blir for mange gjentagelser, og jeg gikk lei en stund før jeg hadde hørt alle de 37 timene ferdig (Papirutgaven er på nesten 900 sider).

Synes det er vanskelig å trille terning her – trodde lenge det skulle bli en sterk femmer, kanskje til og med en sekser – men etter endt lytting trekker lengden veldig ned for min del, og jeg landet til slutt på en firer.

Ideen er er besnærende, oppbyggingen er imponerende, men likevel ble det ikke årets leseopplevelse for meg.

Ideen er å berette om hvordan livet til en amerikansk gutt født av jødiske foreldre ble ut fra endrede forutsetninger. Vi får fire historier om Archie Fergusons liv. Og hvem har ikke tenkt tanken om hvordan hadde jeg og livet mitt vært hvis vi ble boende der i stedet for å flytte dit? Hvordan hadde det vært om vi var fattige? Eller rike? Boken utforsker dette, ved at historien tar fire ulike retninger når Archie er relativt ung. Archie har en kjerne som vi kjenner igjen i alle de fire historiene, men livsbetingelsene og omgivelsene påvirker ham i ulik grad.

Boken bringer frem refleksjoner om arv og miljø, og samtidig er det en beretning om amerikansk etterkrigshistorie.

Mye ligger derfor til rette for at dette skulle være en stor leseopplevelse, men det blir for langt (og ikke bare de lange partiene om baseball) og kanskje også for likt. Jeg tror boka hadde vunnet seg på å strammes opp. Men likevel fascinerende lesning.

While waiting to be interviewed by an immigration official at Ellis Island, he struck up a conversation with a fellow Russian Jew. The man said to him: Forget the name Reznikoff. It won't do you any good here. You need an American name for your new life in America, something with a good American ring to it. Since English was still an alien tongue to Isaac Reznikoff in 1900, he asked his older, more experienced compatriot for a suggestion. Tell them you're Rockefeller, the man said. You can't go wrong with that. An hour passed, then another hour, and by the time the nineteen-year-old Reznikoff sat down to be questioned by the immigration official, he had forgotten the name the man had told him to give. Your name? the offical asked. Slapping his head in frustration, the weary immigrant blurted out in Yiddish, Ikh hob fargessen (I've forgotten)! And so it was that Isaac Reznikoff began his new life in America as Ichabod Ferguson.

[Fra da hovedpersonen Archies bestefar ankom Ellis Island fra Russland]

Potential problems sometimes turned into real problems, and sometimes they didn't. This one didn't.

"Jeg har lest tre bøker siden jeg kom hit," skrev han i det siste brevet som var datert niende august, "og jeg syntes alle var fantastiske. To av dem fikk jeg tilsendt av min tante Mildred, en liten bok av Franz Kafka som het Forvandlingen, og en tykkere av J.D. Salinger som het The Catcher in the Rye. Den tredje fikk jeg av Gary, som er mannen til min kusine Francie - Candide av Voltaire. Kafka-boken er helt klart den særeste og vanskeligste å lese, men jeg elsket den. En mann våkner opp en morgen og oppdager at han er blitt forvandlet til et digert insekt! Det høres ut som science fiction eller en grøsser, men det er det ikke. Den handler om mannens sjel. The Catcher in the Rye handler om en highschool-gutt som streifer omkring i New York. Det er ikke mye som skjer i den, men måten Holden snakker på (han er hovedpersonen) er veldig realistisk og troverdig, og man kan ikke la være å like ham og ønske at man var vennen hans. Candide er en gammel bok fra syttenhundretallet, men den er vill og spennende, og jeg lo høyt på nesten hver side. Gary kaller den en politisk satire. Jeg kaller den supre greier! Den må du lese - og de andre også. Nå som jeg har lest alle ferdig, slår det meg hvor forskjellige disse tre bøkene er. Alle er skrevet på sin helt særegne måte, og alle er veldig gode, noe som viser at det ikke bare er én måte å skrive en god bok på. I fjor sa Mr. Dempsey at det fantes en riktig og en gal måte - husker du? Sånn er det kanskje med matte og fysikk, men ikke med bøker. Man lager dem på sin egen måte, og hvis ens egen måte er en bra måte, kan man skrive en god bok. Det interessante er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken jeg likte best. Det skulle man tro jeg ville klare, men det gjør jeg ikke. Jeg likte alle sammen veldig godt. Og det betyr vel, tror jeg, at alle gode måter å skrive på er riktige måter. Jeg blir glad når jeg tenker på alle bøkene jeg ennå ikke har lest - hundrevis, tusenvis. Så mye å glede seg til!"

(...) the city remained a fundamental part of her life, dear, dirty, devouring New York, the capital of human faces, the horizontal Babel of human tongues.

She was sixteen years old, pushing toward seventeen. The blank slate was no longer entirely blank, but she was still young enough to know she could rub out the words she had already written, rub them out and start again whenever the spirit moved her.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Legger inn bøker jeg vil lese og føle jeg burde å lese. Enten har tenkt å låne dem, kjøpe dem eller har den i hyllen ulest. Gi gjerne tips om du har noen gode bøker.

Da har jeg kastet meg inn i leseutfordringen 2017, riktignok med en viss ironisk distanse, men dog med pågangsmot.

Jeg har ambisjoner om at alle punktene skal fylles av skjønnlitteratur.

Etterhvert som punktene fylles ut, markeres punktet med fet skrift og boken legges til listen.

En bok anbefalt av bibliotek/biblotekar
En bok som har stått på "skal lese listen" i lang tid
En bok basert på brev
En lydbok
En bok av en farget person
En bok med en av de fire årstider i tittelen
En bok som er en fortelling i en fortelling
En bok skrevet av flere forfattere
En thriller om spionasje
En bok som har bilde av en katt på fremsiden
En bok hvor forfatteren bruker pseudonym
En bestselger fra en sjanger du sjeldent leser
En bok som omhandler/skrevet av en person med uførhet
En bok om reiser
En bok med undertittel
En bok publisert i 2017
En bok som handler om monster/mystiske skapninger
En bok du har lest før og som garantert får deg til å smile
En bok om mat
En bok om karriereveiledning
En bok som har et "ikke mennesklig perspektiv"
En bok som har en rød rygg
En bok med handling i villmarken
En bok du likte da du var barn
En bok skrevet av en forfatter som er fra et land du aldri har besøkt
En bok som har karakterens navn i tittelen
En roman fra krigstid
En "steampunk novel"
En bok med upålitelig forteller
En billedbok
En bok hvor karakteren har en annen etnisk bakgrunn enn deg
En bok som omhandler interresanne kvinner
En bok som går over to ulike tidsepoker
En bok som har en måned eller ukedag i tittelen
En bok som har et hotell som tema/ramme for fortellingen
En bok skrevet av en forfatter du beundrer
En bok som blir film 2017
En bok som handler om andre ferier/høytider, enn jul
En bok som er nr 1 i en serie du aldri har lest før
En bok du har kjøpt på reise
En bok anbefalt av en forfatter du liker
En bestselger fra 2016
En bok om flyktninger og/eller immigranter
En bok som har et familiemedlem/begrep i tittelen
En bok som handler om en eksentrisk karakter
En bok du har kjøpt på Bruktbokmarked
En bok på over 800 sider
En bok som er nevnt i en annen bok
En bok som behandler et vanskelig tema
En bok basert på mytologi

En bok fra en sjanger/undersjanger du aldri har hørt om før

Oppdateres løpende

• "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez