Historier om trøst

Tiden 2016 Innbundet

Tre byer. Tre møter. Tre historier.

«Det er aldri tilfeldig hvem man ser til, eller på. Synet er ikke nøytralt. Blikket kan lande utallige steder. Ser du tilfeldigvis på meg, er det deg det handler om. Er du fremmed nok, kan du finne nærhet hvor som helst.»

Historier om trøst viser hvordan møter med nye steder og mennesker utfordrer hvem vi er, hvordan vi ser oss selv, eller vil bli sett. At identitet er en størrelse i stadig endring. At språket, eller det språkløse, kan vri oss ut av det trygge, men også binde oss sammen. Hvor usynlig skillet kan være mellom ensomhet og tilhørighet - grensen mellom omsorg og utnyttelse, likeså.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2016

Spennende noveller om kjærlighetsmøter, tilfeldig eller ikke, i tre storbyer, historier om trøst, nærhet. Les gjerne mer her

Liker godt hvordan Høyer skriver om relasjoner, måten skildringene får meg til å føle at jeg forstår relasjonene eller hvordan personene tenker om relasjonene. Liker veldig godt måten hun skriver på, skildringene og stemningen i boka. Stort pluss for å skrive om skeiv relasjon, som jeg synes det er alt for lite av i litteraturen generelt. For min del er det nok tidvis litt vel detaljert beskrivelse av sex i del 1. Historiene i seg selv er helt okei, men stemningene og måten det er skrevet på er veldig bra!

Dager der man nyter ensomheten i visshet om at noen vil komme til kvelden

Det er hennes tur til å si noe, men hun sier ingenting. Stillheten kan være en gave. Den bør kunne tolkes sånn. Stillheten er ment som en gave. Det finnes ingen trøst i trøst.

Enkeltheten er et valg. Alle som smiler mer enn hva de har belegg for, gjør det fordi det er den eneste måten.

Sjølv om det absolutt ikkje finst tid til det

1. Les en bok som er nevnt i serien eller en bok med en jente på omslaget
  2. Les en bok om et mor-datter forhold eller en bok med noe kaffefarget på omslaget
  3. Les en bok en venn har anbefalt eller en bok du ikke har lest av en favorittforfatter
  4. Hør en lydbok eller les en bok skrevet før man hadde mobiltelefoner
  5. Les en bok om et komplisert familieforhold eller en bok du har høye forventninger til
  6. Les en bok om en person som går på skole eller en bok satt til Paris
  7. Les en bok om kjærlighet eller en bok som begynner på "J" hvis du er team Jess og "D" hvis du er team Dean
  8. Les en bok med humor eller en bok med noe rødt på omslaget

Liste over bøker lest i 2017.

Målet er 40 bøker

Dette er en liste over bøker jeg har lest i 2019.
Målet er å lese minst 20 bøker i år.

• "Ene | skissen - roman" av Ida Hegazi Høyer
  • "Klør - roman" av Ida Frisch