Lucy

av (forfatter), Åshild Lappegård Lahn (oversetter) og Andrea Bræin Hovig (oppleser).

Cappelen Damm 2022 Lydfil

Utgivelsesår 2022

Format Lydfil

ISBN13 9788202768874

EAN 9788202768874

Omtalt sted New York

Et skjellsettende år for 19-åring i New York.

På slutten av denne fine romanen gir hovedpersonen Lucy oss lesere noen opplysninger om seg selv som sier noe om tidsrommet romanen foregår i. Handlingen begynner ved årsskiftet 1968/69. USA har nettopp vært gjennom et turbulent år med Vietnam-krig, politiske attentater og opptøyer samt valget av en ny president. Alt dette ignoreres av forfatteren. Lucy blir likevel kjent med sitt nye hjemland gjennom vertsfamilien sin, venninnen Peggy og mennene Hugh og Paul. Hun unngår eller kjenner ikke til det karibiske miljøet som alt finnes i New York, se romanen Netherland av Joseph O'Neill som nettopp skriver fra dette miljøet.

Ved å skjære bort disse ytre omstendighetene får Kincaid fram den personlige og psykologiske utviklingen som Lucy går gjennom i dette skjellsettende året. Hun nedvurderer oppveksten i hjemlandet for å bekjempe hjemlengselen som kunne ført til at hun avbrøt oppholdet i USA og dermed ikke fikk fullført sitt frigjørings- og utdanningsprosjekt.

Her ser jeg meg selv igjen hos Lucy (og muligens forfatteren) fra tiden jeg begynte på et studieopphold i USA på 1980-tallet. Selv om jeg visste mye om USA fra aviser, bøker og tidligere opphold, var jeg fast bestemt på å bli kjent med amerikanere som individer og unngå egne landsmenn, selv om det var lett å havne i kategorien «utenlandsstudent». Jeg var også innstilt på bli værende i juleferiene, men i romjula første året ble hjemlengselen for sterk, og jeg tok første fly hjem. Men jeg kom tilbake og fullførte studieåret.

Felleslesning i Lesesirkel 2021.

19 år gamle Lucy kommer til New York som au pair fra en karibisk øy. Mariah og Lewis har fire jenter, som Lucy får ansvaret for. Hele familien ligner hverandre på en prikk, synes Lucy. Bleke og lyshårede, vellykkede og privilegerte. Alt Lucy ikke er.
Det hele blir en dannelsesreise der Lucy blant annet oppdager at det ikke nødvendigvis er varmt ute selv om solen skinner. Luksus som innlagt vann og sitt eget private bad, er også nytt, men mer behagelig enn den iskalde vinteren.
Vi får innblikk i Lucys trøblete forhold til moren, hennes nye venninne, Peggy, og mennene som etterhvert fyller livet hennes.

Lettlest, velskrevet og interessant bok med et ganske annet syn på ting enn vi har på den nordlige halvkule med våre fire årstider.

En nydelig bok?

Hun tedde seg som hun pleide, som om jorden var rundt og at det var noe alle var enige om, selv om jeg visste utmerket godt at jorden var flat og at hvis jeg nådde kanten, kom jeg til å falle utfor.

Alt forblir som før, og likevel er ingenting som før.

At den verdenen jeg var i kunne være myk, vakker og helende var mer enn jeg kunne bære, så jeg sto der og gråt, for jeg ville ikke elske en eneste ting til i mitt liv, jeg ville ikke ha flere ting som kunne knuse hjertet mitt i en million bitte små biter rundt føttene mine.

Så dette er altså livet, dette er altså begynnelsen på den tiden folk senere omtaler som «for lenge siden, da jeg var ung».

...jeg visste ikke hvorfor, men jeg kjente at jeg heller ville dø enn å bare være et ekko av noen andre.

Serien Oversette mesterverk er gjenoppdagede klassikere. Det bøkene har til felles, er at de av ulike årsaker aldri har blitt oversatt til norsk, før nå. Selv om det er gått 30, 50 eller 80 år siden de ble skrevet, har de beholdt kraften til å forføre oss, speile våre liv og lære oss noe vesentlig.

For andre år på rad - her er de nominerte☺️ https://www.biblioteketslitteraturpris.no/

Her er bøkene jeg har lest som medlem av Lesesirkel 2014Bokelskere.no -
Lesesirkelen av 2021

Bli med da vel!

Dagmamma, guvernante, au pair, de unge kvinnene som arbeider i familien har skiftet navn gjennom tiden. Men det som er felles er et klasseperspektiv der en betalt hjelp, ofte fra et annet sosialt, kulturelt og georafisk sted kommer tett på familien.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Babetta" av Nina Wähä
  • "Mannen fra Milano - roman" av Marit Tusvik