Svenske gummistøvler

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2016 Innbundet

Svenske gummistøvler er en roman om kjærlighet og svik og om det å eldes. Det er en frittstående fortsettelse av Italienske sko.
En høstnatt våkner den pensjonerte legen, Fredrik Welin, av at huset hans brenner voldsomt. Han kommer seg ut i siste liten. Det eneste han rekker å få med seg, er to venstrestøvler.
Dagen etter er det kun aske igjen av hans elskede skjærgårdshus. For Fredrik blir den ulmende ruinen også et symbol på et forspilt liv som går mot slutten. Men da trer datteren Louise og journalisten Lisa Modin inn i livet hans og rister grunnsteinene i hans tilværelse.
På nyttårsaften brenner enda et hus i skjærgården ned, og alle høstens hendelser leder til en forklaring som Fredrik Welin aldri har kunnet forestille seg.
.«Den er både spennende, underholdende og svært velskrevet.... Takk for fine ord, Henning Mankell.» Sindre Hovdenakk, VG
.«Mankells vakre farvel» Leif Gjerstad, BOK
.«Svenske gummistøvler er en stilistisk nytelse.... Boka er et overflødighetshorn av overraskende elegante bilder.» Cathrine Krøger, Dagbladet
«En av Mankells beste romaner, som tar livet og døden på alvor.» Rune Hallheim, Aftenposten

ISBN13 9788205488892

EAN 9788205488892

Omtalt sted Sverige

Vemodig å lese den siste romanen av en forfatter som man har nærmest vokst opp med.Den faller godt inn i epoken etter Wallander. Det handler om mennesker som sliter med å skrape sammen til et liv...

En fin bok den beskriver det å bli gammel godt og minnene man må huskes for at en har levd et godt eller bra liv. Fine beskrivelser og innholdet var godt. Det var en spennende historie og virkelig rørende. Denne kan virkelig anbefales til leser der en sterk historie og fine beskrivelser er ønsket og til Mankell fans også.

Henning Mankell er alltid god og spennende.lesing

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

Bøker lest.

• "Når isen brister" av Camilla Grebe