Kniplingenes hemmelighet

av (forfatter) og Bente Rannveig Hansen (oversetter).

Aschehoug 2009 Innbundet

For 15 år siden ble Towner Whitneys liv lagt i grus. Hun sverger på to ting: At hun aldri skal sette sine ben i hjembyen Salem igjen. Og at hun aldri mer vil lese kniplinger. For Towner har arvet denne sjette sjansen som gjør henne i stand til å spå andres skjebne. Bare ett menneske kan få Towner tilbake til Salem: Grandtante Eva, den beste kniplingleseren av dem alle. Men nå er hun sporløst borte, og Towner starter jakten på sannheten om familiens dypt bevarte hemmeligheter i Evas forlatte hus.

For 15 år siden ble livet Towner Whitneys liv ødelagt av en tragedie. Da sverget hun på at hun aldri mer skulle sette sine ben i hjembyen Salem, og aldri mer bruke sin spesielle evne til å lese andre menneskers skjebne i kniplinger. Men nå er hennes grandtante Eva forsvunnet. Kan Towner lese sannheten om familiens dypt bevarte hemmeligheter i kniplingmønstrene hun finner i Evas hus? "Kniplingenes hemmelighet" er en spenningsroman, generasjonsroman, historisk roman, magisk fortelling og et kvinnepolitisk innlegg - men først og fremst en sterk, varm og fascinerende beretning.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203211430

EAN 9788203211430

Omtalt sted Massachusetts

Huff! Huff! Det er sjelden jeg leser så mye vrøvl. Av prinsipp gir jeg ikke opp en bok jeg har begynt på. Men denne gangen var det nære på.. Side på side med innholdsløst pjatt og gjentakelser. Jeg håpet hele tiden at spenningen ville ta seg opp mot slutten. Det gjorde den for så vidt, men spriket mellom intensiteten i hendelsene og den omstendelige fortellermåten ødela alt. Og løsningen til slutt: så sprø, så sprø!

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Har satt meg som mål å lese meg verden rundt ved hjelp av bøker :)
Og hvorfor ikke da også alle statene i USA.
Eneste kriteriet jeg har er at handlingen er lagt til en stat. Forfatteren trenger ikke å være fra samme stat.

Stater i USA:

Alabama, ✔Alaska, Arizona, Arkansas, California, Colorado, Connecticut, Delaware, Florida, Georgia, Hawaii, Idaho, Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Kentucky, Louisiana, ✔Maine, Maryland, ✔Massachusetts, Michigan, Minnesota, Mississippi, Missouri, Montana, Nebraska, Nevada, New Hampshire, New Jersey, New Mexico, New York, North Carolina, North Dakota, Ohio, Oklahoma, Oregon, Pennsylvania, Rhode Island, ✔South Carolina, South Dakota, Tennessee
Texas, Utah, Vermont, Virginia, ✔Washington, West Virginia, ✔Wisconsin og Wyoming

Antall besøkte stater i USA hittil er: 6

1 av flere dette-vil-jeg-lese-lister. ^^

Jeg vil lese masse bøker.
Skulle gjerne ha hatt et helt bibliotek.

• "Inn i labyrinten" av Sigge Eklund
  • "Livbåten" av Charlotte Rogan