Livbåten

av (forfatter) og Mari Johanne Müller (oversetter).

Schibsted 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I 1914 blir det praktfulle passasjerskipet Empress Alexandra rammet av en mystisk eksplosjon på vei mot New York fra London. Om bord er den rike bankmannen Henry Winter og hans unge kone Grace. Henry klarer på et vis å ordne en plass til Grace om bord i en livbåt. Men passasjerene merker raskt at båten er overlastet og kan synke når som helst. Noen må dø, ellers vil ingen overleve. Passasjerene i livbåten legger planer, manipulerer, sprer rykter og trøster hverandre mens de sitter trykket sammen i tre lange uker. Alt de tror om godhet, medmenneskelighet og Gud blir satt på prøve mens de erkjenner hva de er villige til å gjøre for å overleve. En drivende spennende roman om moralske valg, og et gripende kvinneportrett av Grace, like sammensatt og uforglemmelig som historien hun har å fortelle.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1914-1918

Året er 1914.
På vei fra London til New York, rammes passasjerskipet "Empress Alexandra" av en mystisk eksplosjon, og forliser.
Det nygifte paret, Henry og Grace, mister hverandre i kaoset som oppstår. Riktignok har Henry fått Grace plassert i en livbåt, men så forsvant han.
Grace og medpassasjerene hennes opplever hjerteskjærende scener på vei bort fra det synkende skipet, men snart får de andre ting å tenke på.
Livbåten er overlastet, og noen må vike plassen for at flertallet skal overleve...
Hvor langt er den enkelte villig til å gå for å redde seg selv?

En bok som får deg til å tenke!

Denne gjør vondt å lese. En god bok om hva som kan skje når livet står på spill.

• "Kronprinsessens krig - den sanne historien om kronprinsesse Märtha og Franklin D. Roosevelt" av Trond Norén Isaksen
  • "Lange skygger" av Elia Barceló
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Høyest av alt" av Tanis Rideout
  • "Det lovede land" av Sebastian Barry