Torsdagsmordklubben

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Gursli Berg 2021 Innbundet

Torsdagsmordklubben er den første boken i en planlagt serie på fire bøker. Den handler om fire hobby-detektiver som alle er i 70-årene, de bor på et luksuriøst aldershjem i et ombygdt kloster, i en nydelig liten landsby i Kent. De møtes hver torsdag over et glass vin eller to for å diskutere lokale, uløste mordsaker. Joyce er tidligere sykepleier, Ron er eks-fagforenings-leder, Ibrahim er en pensjonert psykiater, og den hemmelighetsfulle Elisabeth var spion i sine yngre dager. En dag skjer det et mord i landsbyen, og de fire amatørdetektivene får en levende sak i fanget, med et ekte lik, og et sted der ute, en virkelig morder.

«En fantastisk detektivroman ... det veldreide plottet holder deg på pinebenken, men det er det herlige persongalleriet som er historiens største styrke.»
The Mirror

«Vittig, varm og klok med uimotståelige karakterer - dette er en av årets herligste bokutgivelser.»
Daily Mirror

Forlag Gursli Berg

ISBN13 9788293311942

EAN 9788293311942

Serie Torsdagsmordklubben (1)

Omtalt sted England

Coopers Chase er en seniorlandsby i Kent. Den er luksuriøs, og den nedre aldersgrensen er 65 år. Fire av beboerne har dannet en klubb - Torsdagsmordklubben. Ron er tidligere fagforeningsleder, og var ganske kjent i sin tid. Ibrahim er psykiater, Joyce sykepleier, og Elizabeth er omgitt av mystikk. Det sies at hun muligens har vært spion, men det er ikke godt å si. Hver torsdag møtes de for å diskutere uløste mordgåter. De har løst flere, men det er ganske frustrerende å ikke får gjort noe med det. Sakene er stort sett foreldet, og de har uansett ingen myndighet. Da det blir begått et mord i nærområdet, er de i fyr og flamme - spesielt Elizabeth. Denne muligheten skal de ikke la gå fra seg. Med list, bekjentskaper, og kløkt gyver de løs på saken. Det lokale politiet blir tatt på sengen av de ivrige pensjonistene. Hvor får de all informasjonen sin fra?

Koselig og humoristisk krim, full av underlige karakterer. Underholdende og annerledes. Forfatteren har røpet at det i hvert fall kommer én bok til.

• "Svanemordet" av Hans Olav Lahlum
  • "Å forlate en katt - hva jeg snakker om når jeg snakker om far" av Haruki Murakami
  • "Blå kvelder - memoarer" av Joan Didion
  • "Høyt - en reise i Himalaya" av Erika Fatland
  • "Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel - en fantasyroman for Google-generasjonen" av Robin Sloan
  • "Regn i november" av Auður Ava Ólafsdóttir
  • "Min søster er seriemorder" av Oyinkan Braithwaite
  • "Kongeriket - roman" av Jo Nesbø
  • "Maurtuemordene" av Hans Olav Lahlum
  • "Haimennesket" av Hans Olav Lahlum
  • "Folkelesnad - essay" av Agnes Ravatn
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland