Mannen som ikke ville hjem

Juritzen forlag 2014 Innbundet

MANNEN SOM IKKE VILLE HJEM
Lengter vi ikke alle etter evig omsorg?
Han er gründer. Den eneste som tar ansvar i firmaet. En frontfigur
i næringslivets hensynsløse kappløp. Inntil en bil kjører inn
i ham mens han sykler.
Innlagt på sykehus får han endelig hvile. Ingen forpliktelser.
Omsorg fra kvinner. Han har kommet til himmelen, og nå vil
han ikke hjem.
Han tar feil medisiner. Han skader seg selv. Når operasjonen
er satt opp, later han som om han går seg bort. Han vet at han
ikke kan være der til evig tid. Eller - kan han?
Sykehusets irrganger skjuler et mysterium. Hvem er den
fordekte, rødhårete mannen med sotete ansikt? Hvor blir det av
den gamle som går gjennom korridorene med en marsipankake
med tallet "
"25"
" på? Kan det være andre som ønsker å leve
resten av livet på sykehuset? Har noen gjort det før ham - og
fått det til?

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282055956

EAN 9788282055956

Dette er en tildels fornøyelig bok som flere ganger lokket fram smilet mitt, men aldri helt latteren. Til det ble det litt mye trivialiteter og enkel tankevirksomhet i hodet i vår kjære Valdemar. Men det er noe koselig, hverdagslig og gjenkjennbart i det hele. Hvem av oss har vel ikke ønsket å kunne slippe alle bekymringer, og la andre ta seg av alt ansvar – få litt pleie og deilig omsorg? Vi møter også flere mer eller mindre mislykkede personer, typer vi alle kjenner og kanskje skulle ha tenkt litt mer over i hverdagen vår.

En liten, koselig og tildels humoristisk bok, men den traff ikke meg helt – rett og slett fordi jeg ikke helt klarer å finne Valdemar helt troverdig som karakter. Hans bakgrunn som gründer og den skarpe forretningsmannen står ikke i stil med den søkende, litt «dumme» mannen som roter rundt på sykehuset – men for all del, det kan godt hende han fikk seg en smell i hodet under den kollisjonen.

Veldig lett, veldig fornøyelig, om topplederen som endelig får slappe av og blir passet på og stelt for når han kommer på sykehus. Ikke helt troverdig, men det er neppe ambisjonen med en satirisk roman. I likhet med i boken Rolex får vi servert et litt skrått og pussig blikk på tilværelsen. Begge romanene starter med toppledere som får nok av livet de lever, men endringene de velger, er ulike; I den første startes et omvendt vikarbyrå, i den nye boka vil hovedpersonen slå seg til på sykehuset - for godt.

Som en mix av Paasilinna og Jonasson

Valdemar Vågen er arbeidsnarkoman. Han er uunværlig på jobben, men en dag snus livet hans på hodet. Mens han sykler til den viktige jobben, blir han påkjørt av en el-bil, og havner på sykehus med brudd i skulderen. Det skal vise seg å ta sin tid å bli operert, men Valdemar oppdager til sin forbauselse at han ikke har det travelt med å bli utskrevet. Han nyter all omsorg og oppmerksomhet han får fra sykehusets ansatte, og pønsker ut en plan om å få bli der for alltid...

Herlig satire!

Morsomme bøker for voksne

I anledning verdens bokdag 2018 presenterer vi seks ganske forskjellige bøker av norske forfattere.

• "Pave Johanna - historisk roman" av Donna W. Cross
  • "Strålende unge døde" av Jessica Fellowes
  • "De fire bøkene" av Lianke Yan
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley
  • "Du er sterkere enn du tror" av Björg Thorhallsdottir
  • "Spøk" av Domenico Starnone
  • "Svarte vannliljer" av Michel Bussi
  • ""Jeg trodde klitoris var en selskapsdans" - og 300 andre sitater fra kvinner" av Marta Breen
  • "Sannhetens løgner - roman" av Randy Susan Meyers
  • "Det høyeste kortet" av Marco Malvaldi