Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Piratforl. 2011 Innbundet

Allan Karlsson har havnet på gamlehjem. Hundreårsdagen hans nærmer seg og feiring med pomp og prakt, ordfører og lokalavis venter. Men Allan vil ikke være med. Han klatrer ut av vinduet, og med en motorsykkelbande og politiet i hælene legger han ut på en måneds lang reise gjennom Sverige. Samtidig er boka en reise gjennom Allans liv på 1900-tallet.

Knalldebut for svensk debutant. Over 650 000 solgte i Sverige. Tildelt Den svenske bokhandlerprisen i 2009. Etter et langt og begivenhetsrikt liv havner Allan Karlsson på gamlehjem. En dag skal han feire sin hundreårsdag med pomp og prakt. Et spetakkel Allan er så absolutt ubegeistret for at han heller klatrer ut vinduet. I farten får han med seg en veske som han skulle passe et øyeblikk, og straks har han både tyver og politi etter seg. Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant handler om en månedslang jakt gjennom Sverige på Allan og hans nye venner. Men boken er også en feelgood-reise gjennom det forferdelige 1900-tallet. Hvordan skjedde det at Allan spiser middag med den blivende president Truman? Og seiler flodbåt med formann Maos unge hustru? Til tross for at den uendelig sorgløse Allan er komplett uinteressert i politikk, kan det synes som om han har påvirket de fleste av forrige århundres store begivenheter.

Forlag Piratforl.

Serie Allan Karlsson (1)

Genre Humor

Omtalt tid 2000-2009 1900-tallet

Fornøyelig bok. Bør leses på svensk! Jeg lå hele tiden og oversatte til svensk i hodet, - med Astrid Lindegren stemme. Jeg syns humoren minner om Astrid Lindgren, Astrid Lindgren for voksne om man vil. Minnet meg også om Arto Paasilinna`s "kollektivt selvmord" som har et lignende skjevt syn på samfunn og byråkrati. Lun humor. Mye humring. Anbefales!

Denne boken var en gjennomført fryd! For en fortellerkunst! Jeg lo og koste meg gjennom alle sidene! Hele familien har lånt den før den kom hjem igjen til meg, og vi er elle enige; denne anbefales! Underholdende til tusen!

Forfattaren har laga ein nydeleg dedikasjon som introduksjon til denne forteljinga;

Ingen kunne trollbinde sitt publikum mer enn morfar der han satt på
ljugebenken, lett bøyd fram over stokken og med munnen full av snus
- Nei, men … er det sant, morfar? sa vi barnebarn forundret.
- Dem som bare sier det som er sant, ern’te verdt å høre på, svarte morfar.
Denne boken er til ham.

Dermed er premissa for forteljinga lagt. Boka veklser mellom å fortelje historia om hundreåringen Allan som rømer frå gamleheimen, stel ein koffert som viser seg å vere full av pengar og legg ut på flukt frå gangsterar og politi saman med eit aukande knippe medsamansvorne, og å fortleje livshistoria til Allan som på Forrest Gump-aktig vis slumpar til å ta del i mange av dei viktigaste globale hendingane på 1900-talet. Gjennom begge forteljingane klarer Allan med sitt optimistiske sinnelag og omgjengelege veremåte, samt ein skvett brennevin no og då, å snu ubehagelige situasjonar til å bli rett trivelige.

Det kan virke som om forfattaren har god kunnskap om dei aktuelle historiske hendingane Allan tok del i, og fiksjonen og fakta glir godt saman. Sjølv måtte eg ty til Wikipedia ved nokre høve for å finne ut av kva som var oppspinn og kva som var basert på verkelege personar eller hendingar.

Eg har ein mistanke om at god kjennskap til svensk populærkultur kan gi ein ekstra dimensjon til leseopplevinga. Albert Einstein sin fiktive halvbror, Herbert, har ein rolle i boka. Eg kan ikkje forstå anna enn at navnevalet til halvbroren må vere ein referanse til den svenske komiserien «Albert og Herbert» som gjekk på TV for rundt 30 år sidan. Skal tru om der ikkje er fleire referanser av denne typen som eg gjekk glipp av undervegs? Men uansett, boka er triveleg og underhaldande lesing for alt det er verdt.

Hehe. Denne er morsom ja :D Men HVORFOR I HULESTE STÅR DET AT DEN ER FOR VOKSNE?!?! Jeg er 12 år. Jeg forsto hvert * ord, og humoren var helt topp! Ta ned aldertingen!

Fantastisk morsom bok, jeg humret meg igjennom boken. Gir et morsomt innblikk i hvordan livets små hvite løgner kan lede til de underligste møter og situasjoner. Gode karakterer og fantasifulle beskrivelser gjorde at jeg ikke kunne legge i fra meg boken.

Av alle enigheter her på jorden, er nok trenigheten den jeg er minst interessert i, sa Allan

"Det er som det er og det blir som det blir!" Allan Karlson

Etter fem år var det kjent i leiren hvor lite som rørte seg i hodet på fange 133, og at det som tross alt rørte på seg, så ut til å kollidere med seg selv der inne.

• Jeg var riktignok ikke edru, sa fylliken. - Men så full at jeg sier nei til fire flasker vin, blir jeg aldri.

Livet fungerte jo slik at det riktige ikke nødvendigvis var det som var riktig, men det som den som bestemte, sa var riktig.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Jeg og en venninne kjøper bøker til hverandre annenhver gang og snakker om dem. Vi tipser allerede hverandre om gode bøker og fant ut at vi likesågodt kunne lese dem samtidig og dele tankene om dem.

Kommer til å legge til de bøkene vi leser i en egen liste.

Kanskje noen andre venninner inspireres til å gjøre det samme?

Mange av de beste romanene, nå til dags, handler om gamle mennesker som ser tilbake på barndommen. Noen av mine favoritter også.

Morsomme bøker for voksne

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

• "Analfabeten som kunne regne" av Jonas Jonasson
  • "Sirile gentlemen søkes" av Karin Brunk Holmqvist