Tirsdagsdamene

reisen til Lourdes

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Bastion 2011 Innbundet

På den første tirsdagen i måneden gjennom 15 år har fem venninner møttes på sin franske yndlingsrestaurant. Nå har den ene, Judith, blitt enke, og alle sammen bestemmer seg for å følge henne på en pilegrimsreise til Lourdes. Underveis kommer de på sporet av en hemmelighet som setter vennskapet deres på prøve.

Fem venninner på pilegrimsferd. En henrivende og til tider komisk roman om en reise som forandrer alt. I 15 år har de vært bestevenninner. Hver første tirsdag i måneden treffes de fem damene i sin franske yndlingsrestaurant, og en gang i året hygger de seg med en felles weekendtur. Men dette året er alt forandret: Judith er nettopp blitt enke og vil foreta en pilegrimsreise til Lourdes i sin avdøde manns fotspor. Fylt av omtanke for sin sørgende venninne, beslutter Tirsdagsdamene seg for å følge henne på reisen. Underveis kommer de fem damene litt etter litt på sporet av en hemmelighet, som får konsekvenser for alles liv og setter deres vennskap på en hard prøve. En av Europas mest solgte bøker det siste året.

Forlag Bastion

Serie Bastions lesesirkel

Omtalt sted Frankrike Tyskland

Damene gikk og gikk og gikk og det skjedde veldig lite. Så - endelig - kom intrigene, i full fart og hulter til bulter. Så kom en langsom og kjedelig avslutning. Det var det hele. Jeg anbefaler at du går en tur selv, framfor å lese denne boken.

Jeg vurderte kanskje tjue ganger å avslutte denne boken, men jeg fikk den så inderlig anbefalt av en god venninne, at jeg følte jeg burde lese den ferdig.
Senere fikk jeg vite at den samme venninnen var midt i en ammetåke da hun leste den, og det er kanskje forklaringen?
Den har fått strålende kritikk som står på for - og baksiden av boken, men dette er altså IKKE av seriøse litteraturanmeldere, men av bl.a. ansatte i diverse bokhandlere.
Jeg lot meg lure til gangs av overskriftene.

ÅRETS BESTE BOK!
navn på ansatt, Boklageret.

FLOTT BOK, EN FANTASTISK FORTELLING!
navn på to ansatte Notabene

Og så videre, og så videre.
Den eneste avisen som abefaler boken, er Sandefjords Blad, resten er bare butikkansatte fra rundt omkring i landet som jo selvfølgelig anbefaler at man kjøper den.
Og herrefred, for noe møl.
Jeg kom til slutt i mål og leste den ferdig, men hver gang jeg tok den frem gikk jeg på med hat og forrakt, ikke med det minste grann av leseglede.
Jeg anbefaler ikke denne boken til noen.

Ikke en bok jeg vil anbefale, men det var det mange som hadde gjort ?? Det var en humor, som var platt, altfor forutsigbar og repeterende, og den ble litt for "damebok-preget" for meg. Jeg gadd ikke lese den helt ferdig, selv om noen har sagt at den var bedre på slutten; den klarte i alle fall ikke å holde min interesse så lenge !

Helt grei, verken mer eller mindre. Står på smussomsalget at det er årets beste bok, og det er ganske langt fra sannheten etter min mening.Lest dette før, men en viss spenning på slutten dro opp noe...

Platt er vel et passende adjektiv på denne boken. Dårlig språk, tynt plott. Helt flate personer som over hodet ikke hadde noe som helst vennskap etter det jeg kunne lese meg til. Fatter ikke hvordan de orket å spise middag sammen i alle de årene med så lite til felles og så lite å snakke om.

Problemer var ikke noe man hadde, det var noe man løste.

Tjekkerne er voldsomt gjerrige på vokalene. De burde forhandle frem byttehandel med finnene, for de har overskudd på dem.

Du kan flykte fra meg, lød det kaldt etter henne. Men du kan ikke unnslippe sannheten. For den ligger inne i deg.

Hun var ikke skapt til å gå som katten rundt den varme grøten.

Grisemonsteret gryntet rasende. Et slikt dyr virket langt mer oversiktlig når det lå på en tallerken.

Lettere (dame)underholdning som ikke krever mye å lese - bare kos :-)

Lesesirkel 2012-2013

Bøker vi leser fra og med oktober 2012