En vannmelon, en fisk og en bibel

av (forfatter) og Frank Lie (oversetter).

Schibsted 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Kypros, 1974. Den tyrkiske hæren invaderer landsbyen Kyrenia. I tyrkisk fangenskap kan landsbyjenta Koki, som er fryktet og hatet på grunn av sitt tvilsomme opphav, fortelle sin historie til de andre landsbykvinnene som en likeverdig.

Liker du Victoria Hislops Øya, er dette boken for deg! Sommerens ferielektyre er reddet med denne fantastiske romanen fra Kypros. I juli 1974 invaderer den tyrkiske hæren landsbyen Kyrenia på Kypros. For mange betyr dette at livet i sin hittil kjente form er over. Men for noen er det en sjanse til å begynne å leve igjen. Koki, en ung landsbyjente som er fryktet og hatet av naboene for sitt oppsiktsvekkende røde hår, har levd hele sitt liv i en slags skyggetilværelse. Men da hun blir holdt som fange sammen med de andre kvinnene i Kyrenia, kan hun endelig snakke med dem som en likeverdig. Hun forteller sin historie om en sommer for lenge siden. Om den unge, tyrkiske skomakeren som kom til landsbyen og tok hjertet hennes med seg da han plutselig reiste. Berker Adem er tyrkisk soldat, og for ham blir invasjonen av hans tidligere hjemsted en mulighet til å oppsøke kvinnen han alltid har elsket. I ly av mørket gjennomsøker han hvert hus og hver sti etter et glimt av røde hårlokker ...

Forlag Schibsted

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Kypros

Syns at boken va underholdende. Sammenhengen mellom de tre fortellingene som ble flettet sammen gjorde boken ganske spennende, men historien var likevel nokså enkel. Til tross for at boken var godt skrevet, syns jeg at gjentagende beskrivelser til tider ble irriterende og ødela litt for det språklige.

En ikke helt lettlest bok. Den vandrer i tid og rom, og førte for meg til at jeg måtte lese noen deler to ganger, men den ga meg lyst til å lese mer om Kypros og stridighetene mellom befolkningsgruppene på øya.

Bare en historie som aldri blir fortalt er helt og holdent sann

"spiselige" titler.

Sidan eg er ein av dei heldige som har lang sommarferie (eller berre mykje oppspart avspasering...) så er sommaren lesetid for meg. Dette er nokre av bøkene eg har lyst å lese i sommar, enten fordi eg ser på dei som fin sommerlektyre eller fordi sommaren kan vere ein passande anledning tilå få lest bøker eg ikkje får lest ellers.

• "Brudekjolen fra Warszawa - roaman" av Lot Vekemans
  • "Hushjelpens rom" av Fiona Mitchell