Fruen av Saronno

av (forfatter) og Siri Fürst Skogmo (oversetter).

Vega forlag 2010 Innbundet

Italia, 1500-tallet. Bernardino Luini får i oppdrag å male en religiøs freske i en landsbykirke i Lombardia. Der blir han forelsket i Simonetta di Saronno, og de to innleder et forhold. Men romansen blir ikke gledelig mottatt i landsbyen, og kunstnerens liv settes på spill. I sin sorg skaper Simonetta en drikk av mandler, og likøren blir berømt under navnet Amaretto di Saronno.

Bernardino Luini, elev av Leonardo da Vinci, får i oppdrag å male en religiøs freske i en landsbykirke i Lombardias åser. Der blir han trollbundet av Simonetta di Saronno, en ung adelskvinne som har mistet sin ektemann i strid og som sitter igjen med en skrantende formue. I en av kirkens fresker udødeliggjør maleren Simonettas skjønnhet og sorg i Jomfru Marias skikkelse. De forelsker seg mens hun sitter modell for kunstneren, men kjærligheten mellom dem får uante følger da skandalen er et brutalt faktum. Det handler ikke lenger bare om dem. Hvem er den mystiske jøden med gullhånden? Og hvordan kan en stum, ung soldat ha innvirkning på Simonettas liv? Simonetta viser at hennes kreativitet kan måle seg med Bernardinos ved å skape en drikk for sin elsker av den eneste kapitalen hun har igjen - mandler. Den berømte Amaretto di Saronno. Hun har reddet formuen, men lar kjærligheten seg redde?

Forlag Vega forlag

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Italia

ok bok. søt kjærlighetshistorie, og jeg liker at historiske personer "får liv", selv om noe av det er fantasi.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Oppdateres jevnlig

Midt i alle bøkene jeg ikke tidligere har lest, havner Harry Potter, igjen, de er alltid verdt å lese gjennom! Igjen og igjen og igjen;)

Jeg har noen bøker i hylla som jeg ønsker å lese, og selvom det kommer nye bøker i løpet av et år som ofte overtar interessen min skal jeg ta tak i noen av skattene jeg allerede har. Også liker jeg lister veldig godt! Listen er en blanding av nytt og gammelt, stort og smått, norsk og utenlandsk. Det kommer til å bli et allsidig år! Jeg gler meg!

• "Sienas datter" av Marina Fiorato
  • "En bønn for Venezia" av Marina Fiorato