Sienas datter

av (forfatter) og Henninge Margrethe Solberg (oversetter).

Vega forlag 2012 Innbundet

Siena, 1723. Tida er inne for det årlige hesteløpet, palioen. Ti ryttere skal delta, og denne gangen er det to kvinner som følger ekstra nøye med. Den vakre Pia håper at ektemannen skal dø under det farlige løpet, slik at hun kan unnslippe det voldelige ekteskapet. Sienas guvernør, Violante de Medici, vet at fiendene hennes forsøker å henne fjernet som guvernør. Hun må prøve å avsløre konspirasjonen som truer hele Medici-dynastiet. Da løpet skal starte, dukker plutselig en ukjent rytter opp, og det han kommer til å gjøre under løpet vil forandre Pias og Violantas liv.

Året er 1723. Det er kvelden før det berømte palio-løpet, sommerens høydepunkt i Siena. Hele byen kommer til å være samlet under det nervepirrende rittet, men for to av adelskvinnene som skal være til stede, står mer enn et ærerikt trofé på spill. Viljesterke Pia, som inntil da har vært den mest ettertraktede ungpiken i byen, håper at hennes kommende ektemann skal dø under det halsbrekkende løpet. Og for Sienas guvernør, hertuginne Violante Beatrix de. Medici, kan palioen bety begynnelsen på slutten: Dersom byens renkemakere får det som de vil, er hun snart ryddet av veien. Idet trompetfanfaren toner ut over tilskuerne, blir Pia oppmerksom på en ukjent rytter fra et rivaliserende bykvarter. Det han skal gjøre under løpet, kommer til å vikle dem inn i et nett av intriger og lidenskap.

Forlag Vega forlag

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Italia

Den historiske delen av boka, er faktisk veldig bra. Kuppet, levesettet og hestedelen av boka, er virkelig bra og korrekt beskrevet. Bare så synd at boka ødelegges av en kjærlighetshistorie i ekte kiosklitteraturstil. Det er så fjåsete, fult av klisjeer og urealistisk, at jeg blir uvell. Jeg leste ut hele boka, fordi jeg var interessert i å finne ut hva som skjedde med kuppforsøket, ikke hva som skjedde med de to hovedpersonene.

Jeg har ikke lest noe av Fiorato tidligere, men denne boka likte jeg ikke. Handlingen, som er lagt til italienske Siena på 1700tallet, er kunstig, overlesset, utfallet er opplagt og språket er fullt av klisjeer.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Mål: 20
Lest: 17