Nonnen

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Pax forlag 2011 Innbundet

Agata vokser opp på Sicilia på midten av 1800-tallet. Agatas liv snus på hode når faren dør og mora ikke klarer å finne en passende ektemann til henne. Hun sendes i kloster, og livet der er hardt og fullt av prøvelser. Utenfor klostermurene pågår det voldsomme opptøyer, og disse griper direkte inn i Agatas liv. Hun er heller ikke klar til å oppgi kjærligheten for et liv som nonne.

En ny medrivende roman av forfatteren av Mandelplukkersken og Arvetanten. Agata vokser opp i byen Messina på Sicilia på midten av 1800.tallet som den nest yngste datteren i en fin, men ikke lenger velstående familie. Når faren dør og moren ikke klarer å finne en passende ektemann til henne, må Agata gå i kloster. Der er livet hardt og fullt av prøvelser. Men hun finner trøst i bakingen og studiene i farmasi - og i romanene den engelske sjøkapteinen James Garson smugler inn til henne. Utenfor klosteret samles Italia til ett land av sterke politiske krefter, og de voldsomme oppstandene som følger griper direkte inn i Agatas liv. Og hun er på ingen måte klar for å oppgi kjærligheten og leve et helt liv bak murene.

Forlag Pax forlag

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Italia

Agata vokser opp i en priviligert familie på Sicilia. Hun er i følge moren den vanskeligste av de mange døtrene å gifte bort, for det er det eneste som teller på midten av 1800-tallet.

Hadde store forhåpninger til denne, men synes den ga meg lite. Det var mye att og fram og lite framdrift.

En ok bok, levende beskrevet, om en verden jeg vet lite om, om kjærlighet , vennskap og svik

Året krimmen fant meg

• "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers