På gjengrodde stier

Gyldendal 2009 Heftet

Boka er en selvbiografisk skildring som spenner fra krigsavslutningen i 1945 frem til sommeren 1948. Her forteller dikteren fra tiden frem til og under rettssaken mot ham, om internering på sykehus, fra gamlehjem og fra Psykiatrisk Institutt. Boka er en dikters enetale, et menneskelig dokument.

På gjengrodde stier (1949) ble Hamsuns siste bok . 13 år etter romanen Ringen sluttet. Dikterens omega avsluttes slik: «St. Hans 1948. Idag har Høyesterett dømt, og jeg ender min skrivning.» Siden debuten med Den gåtefulle i 1877 var det gått 72 år. I boken beretter dikteren om sin skjebne i tiden fra han i mai 1945 . på grunn av sin støtte til Nasjonal samling og protyske holdning under 2. verdenskrig . ble satt i husarrest på Nørholm og frem til høyesterettsdommen tre år senere. Denne utgaven av På gjengrodde stier er basert på Samlede verker 1.27 (2007.2009, ny utgave). Teksten har her gjennomgått en varsom språklig revisjon i retning av moderne riksmål.«Varig svekkede sjelsevner? Det lyder ikke meget trolig, ikke for den som har gått gjennom disse notatene.»Philip Houm i sin anmeldelse av På gjengrodde stier i DagbladetKnut Hamsun ble født 4. august 1859 i Gudbrandsdalen. I 1862 flyttet familien til Hamarøy i Nordland. Hamsun fikk sitt litterære gjennombrudd i 1888 med et fragment av det som senere skulle bli boken Sult (1890). I 1920 mottok han Nobelprisen for romanen Markens grøde (1917). Etter mer enn 70 år i tjeneste hos ordene døde Hamsun 19. februar 1952 på sin gård, Nørholm, ved Grimstad.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205394940

EAN 9788205394940

Serie Gyldendal klassiker

Omtalt sted Norge

Omtalt person Knut Hamsun

Jeg har længe grublisert paa at reparere mine Galosjer nu imot Høsten.

Men blide stunder det har alle. En fange sitter på sin kjærre og kjører til skafottet, en spiker gnager ham i sætet, han flytter sig og føler det mere behagelig.

Er det ikke en stjerne som kaldes Mira? Jeg kunde ha set efter, men jeg har ikke noget å se efter i. Det samme kan det være. Mira er en stjerne som kommer, lyser litt og blir borte. Det er hele levnetsløpet. Og menneske, her tænker jeg på dig. Av alt levende i verden er du født til næsten ingen ting. Du er verken god eller ond, du er blit til uten et tænkt mål. Du kommer fra tåken og går tilbake til tåken igjen, så hjertelig ufuldkommen er du.

Men en dag har jeg ingen cigar mere, hvad så? Da slutter jeg å røke, slutter. Det har jeg gjort tre ganger før, et år om gangen, fra dato til dato. Jeg vil være såpas herre over mig selv at jeg slutter. Godt. Men jeg begynder jo igjen, hvad er det hele til? Jeg vil være såpas herre over mig selv at jeg også begynder igjen.

Det eneste hun ikke opnår for mig er bibliotekarens velvilje. Det greier hun ikke. Han er seminarist og lærer, han ønsker ikke å låne ut nogen av folkeboksamlingens bøker til mig.
Enda jeg kanske kan ha skrevet nogen av dem. Jeg vet ikke.

Bøker vi leser fra og med oktober 2012

Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Skjønnlitteraturen for 2009 - Hamsun-året

• "Ringen sluttet" av Knut Hamsun