Rapsgubbene

av (forfatter) og Hilde Lyng (oversetter).

Silke 2010 Innbundet

Brødrene Albert og Henning er to gamle gubber som er velkjent i bygda for de eksentriske vanene sine. De lever et rolig og fredelig liv på gården, og støtter hverandre i tykt og tynt. Men plutselig spres en nyhet over hele landet om at det er funnet spor etter romvesener i rapsåkeren deres. Journalister fra hele verden strømmer til, og freden er brutt.

Gamle gubber er lure som rever! Albert og Henning er brødre - to gamle ungkarer som støtter hverandre tykt og tynt. Gubbene er vel kjent av alle i bygda, og alle kjenner de litt eksentriske vanene deres. Albert og Henning lever etter påbudene de en gang fikk av moren sin. Skulle de finne på å gå til køys uten å ha vasket seg i ørene, hører de straks mors strenge stemme i sitt indre. Men gamle gubber er også lure som rever! Noen regler kan de rett og slett velge å glemme. Bak gården ligger rapsåkrene og lyser som solen. Der står Albert og Henning ofte og kikker ut over markene, diskuterer likt og ulikt og spytter snus. Men freden er truet. En dag spres en stor nyhet over landet: I Alberts og Hennings rapsåker er det funnet spor etter romvesener! Den lille gården invaderes plutselig av journalister fra hele verden. Dette ville mor ikke likt, tenker gubbene, og prøver å holde seg unna. Men hva slags vesener er det som har inntatt åkeren? Og hva vil nå skje med den søvnige bygda?

Om forfatteren: Karin Brunk Holmqvist (født i 1944) skriver bøker som leserne elsker! Debuten Potensgiverne har hittil blitt solgt i over en kvart million eksemplarer, og fortsetter stadig å lokke nye lesere. I Norge har Potensgiverne ligget lenge på bestselgerlistene og blitt hyllet av lesere og kritikere. Så langt er boken trykt i fem opplag. Karin Brunk Holmquists romaner er varme og humoristiske - en personlig og original hyllest til til vennskapet og livet på landet. Hovedpersonene er alltid eldre mennesker som er stolte av livet sitt og fornøyde med tilværelsen slik den nå engang er blitt. På en fornøyelig måte drøftes kontrastene mellom gamle og nye levemåter i distriktene. Karin Brunk Holmquist bor i Skåne i Sverige. Hun er en elsket forfatter som trekker et stort publikum både i og utenfor Sverige hver gang hun er ute og presenterer bøkene sine. I 2008 fikk hun Tomelilla kommunes Kulturpris. Karin Brunk Holmquists romaner er nå kommet ut i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland og Tyrk

Forlag Silke

Utgivelsesår 2010

Omtalt sted Sverige

Denne lånte jeg som lyttebok på biblioteket og likte den litt lune humoren..skal også lese Potensgiverne av samme forfatter..foretrekker ofte såvel å lytte som å lese bøker.

Lun humor og god skildrig !

Gode skildringer, ser for meg gubbene og boligen deres. Hyggelig lesning, morsomt, men med bittelitt alvor vevet innimellom. Godt oppbygget fortelling.

Jeg gir denne boken terningkast fem, selv om det egentlig ikke er av den beste litterære kvalitet. Men man blir bare så utrolig glad i karakterene, Henning og Albert. De er noen herlige typer! Ble i skikkelig godt humør av å lese denne boken. Perfekt å lese i ferien!

koselig hygget meg

"Ikke la banale bekymringer overmanne dere så skuldrene tynges og holdningen synker sammen", hadde moren pleid å si. Hun var opptatt av at man ikke skulle bli nedslått av andres ondsinnethet eller av sånne ting man selv ikke var herre over.

Innbyggerne kunne kjenne duften fra den skånske jorda, og musene fant veien fra jordene og inn i husene, der musefellene smalt som kastanjetter i vaskeskap og kjellere.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Morsomme bøker for voksne

Følger trenden og lager liste

• "Sirile gentlemen søkes" av Karin Brunk Holmqvist
  • "Kaffe med musikk" av Karin Brunk Holmqvist