Jens Chr. Hauge

fullt og helt

Aschehoug 2008 Innbundet

Boken tar for seg tidligere Milorg-sjef og forsvarsminister Jens Chr. Hauges liv og virke. Hauge var en av de store "nasjonale strategene" i det 20. århundres Norge og regnes som omstridt i mange sammenhenger. I tillegg til å tegne et menneskelig portrett, tar boken opp en rekke spørsmål blant annet angående Hauges rolle som hjemmefrontleder under krigen, Norges innmelding i NATO, overvåkingen av kommunistene under den kalde krigen og hans plass i Arbeiderpartiets uformelle makthierarki etter at han gikk ut av rikspolitikken i 1955. Med litteraturliste og personregister.

I denne monumentale biografien kommer vi for første gang tett inn på en av de virkelig store "nasjonale strategene" i det 20. århundres Norge - Jens Chr. Hauge (1915-2006. Dette var en mann som skydde medienes søkelys og i mange sammenhenger var omstridt. Olav Njølstad tar opp en rekke spennende spørsmål angående Hauges rolle på flere områder - som hjemmefrontleder under krigen, da Norge meldte seg inn i NATO, overvåkingen av kommunistene under den kalde krigen, hans plass i Arbeiderpartiets uformelle makthierarki etter at han trakk seg ut av politikken. I tillegg tegnes et menneskelig portrett som gjør inntrykk.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203229886

EAN 9788203229886

Omtalt tid 2000-2009 1900-tallet

Omtalt sted Norge

Omtalt person Jens Chr. Hauge

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette H. Storeide
  • "Mein lieber Reichskanzler! - Sveriges kontakter med Hitlers rikskanselli" av Staffan Thorsell
  • "Agent Zigzag - den utrolige historien om Eddie Chapman" av Ben Macintyre
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig
  • "Vidkun Quisling - en fører for fall" av Hans Fredrik Dahl
  • "Utbruddet av andre verdenskrig - Hitlers angrep på Polen i 1939" av Marco Smedberg
  • "Med penn og pistol - om politiminister Jonas Lie" av Bernt Rougthvedt
  • "Samarbeid og strid - erindringer 1945-55" av Einar Gerhardsen