Norske krigsprofitører

ISBN13 9788205454507

EAN 9788205454507

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge Tyskland

Nok en tittel som tar for seg en underkommunisert side ved andre verdenskrig i Norge. Jeg synes temaet virket veldig interessant og så fram til å lese. Men teksten er nesten uoverstigelig for en som ikke er faghistoriker. Her er det så mange detaljer, forkortelser og inngående beskrivelser at jeg ble helt utslitt og måtte gi opp boka ganske tidlig. Jeg hoppet til oppsummeringa og hadde for så vidt glede av den. Jeg skulle inderlig ønske at dette materialet kunne gis ut igjen i litt mer tilgjengelig format. For jeg tror temaet kan interessere mange, og være opphav til samfunnsdebatt.

Gjennomgang av 2014-fagbøker jeg hadde glede av.

• "Hjem til Stalin - skjebnen til 83000 russiske krigsfanger i Norge 1945" av Egil Ulateig
  • "Hagelin - Quislings høyre hånd" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Et rettferdig oppgjør? - rettsoppgjøret i Norge etter 1945" av Hans Fredrik Dahl
  • "Det norske jødehatet - propaganda og presse under okkupasjonen" av Bjørn Westlie
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Svik og gråsoner - norske spioner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Den lange oppturen - norsk historie 1945-2015" av Finn Olstad
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Hitlers hellige krigere - muslimske frivillige i Waffen-SS" av Jonathan Trigg
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig