Harry Fett

historien er lengst

Pax 2014 Innbundet

I første del av det 20. århundre var Harry Fett en ruvende skikkelse i norsk offentlighet. Han var Norges første riksantikvar og bygget opp et profesjonelt kulturminnevern i Norge fra grunnen av. I tillegg var han kunsthistoriker, museumskonservator, bedriftsleder, kunstsamler, tidsskriftredaktør, samfunnsdebattant og grunnlegger av tidsskriftet Kunst og kultur og selskapet Kunst på arbeidsplassen. I alle sine roller kjempet han historiens sak: Harry Fett arbeidet for at fortidens steder, gjenstander, hendelser og mennesker skulle bevares i samfunnets bevissthet - ikke som død nostalgi, men som levende tradisjon og anvendt refleksjonsstoff.

Harry Fetts innflytelse på norsk kunsthistorisk forskning, fortidsvern og museumsvesen er udiskutabel. Men han var også en kontroversiell skikkelse i sin samtid, frittalende og kritisk, elsket og hatet. Med velopplagt ironisk og selvironisk penn var han stadig i polemikk med meningsmotstandere, både i antikvariske spørsmål og i mer vidtrekkende spørsmål om historieforskning, samfunnsoppfatning og politikk.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2014

Omtalt person Harry Fett

Det er fascinerende at en så ruvende skikkelse i norsk offentlighet har blitt helt borte i løpet av få tiår. Eller er det bare jeg som aldri hadde hørt om ham? Harry Fett kommer ofte til orde selv, og det er artig å lese om alle akademiske intriger som fantes den gangen også. I tillegg til å være en solid, tradisjonell biografi synes jeg Aavitsland får så godt fram den store endringen i mannsrollen i løpet av Harry Fetts liv. Til tross for store faglige og samfunnsmessige triumfer oppfatter jeg ham etter hvert som en litt ensom mann. Dette spennet gjør boka interessant.

Gjennomgang av 2014-fagbøker jeg hadde glede av.

• "Fyrvakt" av Jeanette Winterson
  • "Mysteriet Ingeborg Køber - en sann historie om spiritisme, kjærlighet og et mulig mord" av Ivo de Figueiredo
  • "I skumringen synger svarttrosten" av Linda Olsson
  • "Hjem til meg - roman" av Trude Marstein
  • "Hør her'a!" av Gulraiz Sharif
  • "Noe tapt og noe vunnet" av Tara Westover
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Ta vare på mamma" av Kyung-Sook Shin
  • "Innsirkling 3 - roman" av Carl Frode Tiller