Myter om krigen i Norge 1940-1945

av (forfatter) og Arnfinn Moland (forfatter).

Nova 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boka tar for seg myter om annen verdenskrig i Norge. Blant temaene som tas opp er motstandsbevegelsen, jødedeportasjonen i 1942 og rettsoppgjøret mot landssvikerne. Har register.

FOR FØRSTE GANG er det blitt laget en bok som på bred basis tar for seg de mest utbredte mytene om blant annet "monopolisert og forfalsket historieskriving", om Norge og Den annen verdenskrig, om "et skandaløst rettsoppgjør" etter krigen, om denorske nazistene som "buffer" mot de tyske okkupantene, om "totalt manglende hjelp til jødene", om "unødig opptrappet likvidering av angivere", "unødig bombing av ubåtbunkere", "unødig væpning av Hjemmestyrkene", og om "flere nordmenn i tysk krigstjeneste enn i den allierte". Boken inneholder også ny informasjon om norske SS-frivillige midt i massakreringen av jøder på Østfronten, og om norske jøders krigsinnsats mange ganger mer omfattende enn den etnisk norske i forhold til jødenes beskjedne andel av befolkningen. MYTENE OM KRIGEN er oppstått dels ved "gammelnazist"forsøk på å unnskylde landsforræderi, delsved svakt fundert revisjonistisk historieskriving, og dels ved folkelig overreaksjon mot "heltedyrking" - pluss utbredt sans for konspirasjonsteorier. Dette har fått mange ikke-historikere til å skrive emosjonelle innlegg, basert på mangelfulle kunnskaper. Denne boken vil med sitt brede og varierte utvalg av fakta og inspirert polemikk være underholdende og givende lesning for alle med interesse for det største dramaet i Norges historie - kampen mot diktatur og nazifisering.

Forlag Nova

Omtalt tid 1939-1945

• "Krig og sannhet - langelandsaken og landssvikoppgjøret" av Arvid Bryne
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen
  • "Arven etter Hitler - Tysklands oppgjør med naziregimet" av Anette Storeide
  • "Våpenbrødre - Stillehavskrigen 1944-45" av Eugene B. Sledge
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Hitlers norske budbringere" av Bjørn Westlie
  • "Oppgjør - i skyggen av Holocaust" av Bjørn Westlie
  • "Himmlers Norge - nordmenn i det storgermanske prosjekt" av Terje Emberland
  • "Krigens øyenvitne - en krigsreporters dagbok fra Østfronten" av Vasilij Grossman
  • "Dømmer ikke" av Oliver H. Langeland
  • "De dødsdømte - 25 menn, 25 henrettelser, ett oppgjør" av Asbjørn Jaklin