Våpenbrødre

Stillehavskrigen 1944-45

av (forfatter) og Roger Ødegaard (oversetter).

Vega forlag 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren beskriver sine erfaringer fra Stillehavskrigen, fra han i 1944 kom som ung soldat fra Alabama og ble kastet ut i slaget om Peleiu og om hvordan det var å delta i slaget ved Okinawa. Har litteraturliste.

E.B. Sledges øyenvitneskildring fra kampene på Stillehavsøyene Peleliu og Okinawa står igjen som en av de virkelig store klassikerne fra annen verdenskrig. Steven Spielberg og Tom Hanks' nye TV-serie Pacific er i stor grad basert på denne boken, og forfatteren er den samme Sledge som har en fremtredende rolle i serien. I 1944 kjempet den unge soldaten fra Alabama i en av krigens mest berømte marineavdelinger. Selv etter intens trening ble han sjokkert over å bli kastet inn i slaget om Peleliu, der "verden var et mareritt av flammer, eksplosjoner og geværskudd". Idet han ankom helvetet på Okinawa, var han allerede en krigsveteran, uten panikk, men fortsatt fylt av frykt. Våpenbrødre beskriver Sledges erfaringer fra den brutale Stillehavskrigen på en ærlig og usentimental måte. Her skildres det som reddet, truet og forandret hans liv

Forlag Vega forlag

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Asia Stillehavet

" I de sirlig førte rullene for 3rd Battalion,5th Marines kan man for den 25.september 1944 lese disse sterke ordene: William S.,falt i kamp mot fienden (skuddsår,hode) - gravlagt i grav #3/M. Så enkelt står det skrevet.Så ordfattig.Men for oss som var der,forteller disse ordene en tragisk historie.Så meningsløst."

..... ja. Måtte gudane vite kvar pengane kom frå.

• "Myter om krigen i Norge 1940-1945" av Jan Christensen
  • "Krig for evig fred - lojalitet og motstand 1914-1918" av Adam Hochschild
  • "Arven etter Hitler - Tysklands oppgjør med naziregimet" av Anette Storeide
  • "Josef Terboven - Hitlers mann i Norge" av Berit Nøkleby
  • "Norge i krig. Bd. 8 - frigjøring" av Knut Einar Eriksen
  • "Norge i krig. Bd. 1 - overfall : fremmedåk og frihetskamp 1940-1945" av Ole Kristian Grimnes
  • "Norge i krig. Bd. 3 - verdenskrig : fremmedåk og frihetskamp 1940-1945" av Tim Greve
  • "Norge i krig. Bd. 2 - nyordning : fremmedåk og frihetskamp 1940-1945" av Berit Nøkleby