Berlins siste soldat

av (forfatter) og Roger Ødegaard (gjendikter).

Vega forlag 2010 Innbundet

Boka beskriver 17 år gamle Helmut Altners opplevelser under Det tredje rikes siste uker i Berlin. Han var soldat under opplæring, da han havnet midt i sovjeternes framrykning over Oder. Han deltok senere i kampen om forstaden Spandau, i kampene i U-bahntunnelene, og i slaget om idrettsanlegget Reichssportfeld. Den dagen byen kapitulerte, ble han selv såret og tatt til fange ved Brandenburg 3. mai 1945. Boka er basert på Altners dagboknotater. Med kart.

Berlins siste soldat er en levende beskrivelse av 17 år gamle Helmut Altners opplevelser som vernepliktig under Det tredje rikets siste desperate uker, da han var under opplæring rett bak frontlinjen øst for Berlin. Han havnet midt oppe i sovjeternes voldsomme fremrykning over Oder og angrepet på Berlin, og klarte å trekke seg tilbake, for deretter å delta i kampene om forstaden Spandau. Der endte han opp som en av kun to overlevende fra sitt kompani, som besto av syttenåringer. Senere deltok han i kampene i U-Bahn-tunnelene og i slaget om das Reichssportfeld. Så, den morgenen byen kapitulerte, deltok han i utbruddet vestover, som utviklet seg til et blodbad både for soldater og sivile. Han var selv skadet da han ble tatt til fange ved Brandenburg 3. mai 1945. Altners detaljerte beskrivelser gjør det mulig å følge hans opplevelser den dag i dag. Boken er basert på notater han gjorde i en dagbok som overlevde atten måneder i sovjeternes varetekt. Den ble første gang utgitt i Offenbach våren 1948, etter å ha blitt klarert med USAs militære styresmakter.

Forlag Vega forlag

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Berlin

Omtalt person Helmut Altner

..... ja. Måtte gudane vite kvar pengane kom frå.

• "Seilas med døden - norske krigsseilere forteller" av Leif Vetlesen
  • "Havets ulver - dramatiske ubåtepisoder fra andre verdenskrig" av Michael Tamelander
  • "Rød partisan - bak nazistenes linjer" av Nikoláj I. Obrynba
  • "Dette visste vi ikke noe om! - tyskerne og jødeforfølgelsene 1933-1945" av Peter Longerich
  • "Jakten på massemorderne - en dokumentarbok" av Egil Ulateig
  • "Helvete brøt løs - verden i krig 1939-1945" av Max Hastings
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "Våpenbrødre - Stillehavskrigen 1944-45" av Eugene B. Sledge
  • "16 år og Hitlers soldat - historien om Ivar Skarlo, en norsk soldat på Østfronten" av Odd Helge Brugrand
  • "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Glemt soldat - historien om Wolfgang, norsk østfrontsoldat" av Sigurd Senje
  • "Utbruddet av andre verdenskrig - Hitlers angrep på Polen i 1939" av Marco Smedberg