Gone

Egmont 2009 Heftet

Dette er den første romanen i Gone-serien.

Suddenly there are no adults, no answers. What would you do? In the blink of an eye, the world changes. The adults vanish without a trace, and those left must do all they can to survive. But everyone's idea of survival is different. Some look after themselves, some look after others, and some will do anything for power ...Even kill. For Sam and Astrid, it is a race against time as they try to solve the questions that now dominate their lives ...What is the mysterious wall that has encircled the town of Perdido Beach and trapped everyone within? Why have some kids developed strange powers? And can they defeat Caine and his gang of bullies before they turn fifteen and disappear too? It isn't until the world collapses around you that you find out what kind of person you really are. A chilling portrayal of a world with no rules. When life as you know it ends at 15, everything changes.

Forlag Egmont

Utgivelsesår 2009

Genre Dystopier Fantasy Spenning

Språk Engelsk

Dårlig bok....

Etter at mange anbefalte denne boka for meg, kjøpte jeg den og begynte å lese. Det tok ikke lang tid før jeg hadde lest ut hele boka. I denne boka lever man seg inn i en verden som like gjerne kunne vært ens egen, full av spenning og farer, men også romantikk og akkurat min type humor. Michael er en meget begavet forfatter som skriver utrolig bra.

Denne boke er noe av det beste jeg har lest. Jeg slukte boka på en uke.

Om du leter etter en bok serie. Er denne helt perfekt. Det handler om alt mulig. Det har både spenning, hat, kjærlighet og overnaturlige ting. Kanskje ikke så gøy i begynnelsen, men om du først finner deg i boken kan ikke du stoppe før du har komt til siste side. Sjanger: Science-fiction.

Dystopi for ungdom. Dessverre ingen høydare. Boken er spennende, har et orginalt plot, mange forskjellige karakterer, god moral og noe romantikk. Alikevel når den ikke opp til virkelig gode ungdomsbøker. Den boken det er nærmest å sammenligne den med er "Hunger games", siden de er i samme sjanger, men "Hunger games" er virkelig ett nivå opp.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

NPR har sanket stemmer fra leserne sine, og her er de 100 best likte romanene for ungdom og unge voksne i rangert rekkefølge. Førsteplassen er kanskje ikke noen overraskelse...

Dystopi er i vinden om dagen, spesielt i bøker for unge voksne (Young Adults/YA). I og med at dystopi er favorittsjangeren min, har jeg laget en oversikt (som er under stadig oppdatering) over dystopisk litteratur på bloggen min, og deler den like gjerne her også.

Den er på ingen måte komplett, og mangler garantert flere eldre bøker, så vel som nye utgivelser. Har du forslag til hva som burde være med, setter jeg pris på kommentarer. Dessuten får altså ikke dystopi for en eldre målgruppe plass her (Orwell, Huxley, Bradbury etc), det finner du på en separat liste.

Siden så mange av disse bøkene er serier, begrenser jeg meg til bare den første boka i hver serie. Lista er sortert etter forfatterens etternavn, og fortsetter i del 2 og del 3.

PS! Beklager litt haltende beskrivelser av noen av bøker, men jeg oversetter mange av dem selv fra engelsk, siden så mange ikke er oversatt til norsk. Da blir det som det blir når jeg skal oppsummere bøker jeg ikke har lest med få ord. ;)

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Bøker jeg føler at jeg godt kan lese om igen, fordi det ikke gjør noe at du vet hva som skjer.

• "Gone - pesten" av Michael Grant
  • "Gone - lyset" av Michael Grant