Gone

forsvunnet

Schibsted 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den første romanen i Gone-serien.

Et øyeblikk. Alle er borte. Forsvunnet. Alle over 15 år forsvinner. Ingen voksne. Ingen lærere, ingen politimenn, leger eller foreldre. Mobiltelefoner virker ikke. Internett og TV har gått i svart. Det er ikke mulig å få hjelp. Heller ingen mulighet til å finne ut hva som egentlig har skjedd ... Sult truer. Bøller tar styringen. En skummel skapning lurer rundt. Dyr forandrer seg. Tenåringene selv utvikler nye sider - noen får uforståelig, farlig, dødelig makt - som vokser seg større og større for hver dag. Det er en skremmende ny verden. Man må velge side, en kamp er under oppseiling. Vestkant mot østkant. Mektige bøller mot de svake. Og tiden er i ferd med å renne ut: På din egen femtenårsdag forsvinner du, akkurat som alle andre. Spennende science fiction-thriller for ungdom som er umulig å legge fra seg!

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2008

Serie Gone (1)

Genre Dystopier Fantasy Spenning

Dårlig bok....

Etter at mange anbefalte denne boka for meg, kjøpte jeg den og begynte å lese. Det tok ikke lang tid før jeg hadde lest ut hele boka. I denne boka lever man seg inn i en verden som like gjerne kunne vært ens egen, full av spenning og farer, men også romantikk og akkurat min type humor. Michael er en meget begavet forfatter som skriver utrolig bra.

Denne boke er noe av det beste jeg har lest. Jeg slukte boka på en uke.

Om du leter etter en bok serie. Er denne helt perfekt. Det handler om alt mulig. Det har både spenning, hat, kjærlighet og overnaturlige ting. Kanskje ikke så gøy i begynnelsen, men om du først finner deg i boken kan ikke du stoppe før du har komt til siste side. Sjanger: Science-fiction.

Dystopi for ungdom. Dessverre ingen høydare. Boken er spennende, har et orginalt plot, mange forskjellige karakterer, god moral og noe romantikk. Alikevel når den ikke opp til virkelig gode ungdomsbøker. Den boken det er nærmest å sammenligne den med er "Hunger games", siden de er i samme sjanger, men "Hunger games" er virkelig ett nivå opp.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Bøker jeg føler at jeg godt kan lese om igen, fordi det ikke gjør noe at du vet hva som skjer.

• "Gone - pesten" av Michael Grant
  • "Gone - lyset" av Michael Grant