The road

2008 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos Bookis!

Boken er en dystopisk skildring av mennesker som er overlatt til sin egen skjebne. Etter den store katastrofen må far og sønn finne veien sørover i håp om at redningen kanskje er der ute et sted. Til fots langs veien i en utbrent post-apokalyptisk verden er ingenting sikkert, men de har hverandre. Romanen er filmatisert.

Utgivelsesår 2008

Genre Dystopier

Språk Engelsk

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 2007

Det har skjedd en forferdelig katastrofe i verden, uten at vi får vite eksakt hva som har skjedd. Vi aner at kun få har overlevd. Far og sønn er på flukt sørover langs en vei, og over alt lurer det farer og fiender. Fare for å fryse i hel, fare for å sulte i hel, fare for å støte på noen av de få overlevende som i desperasjon kan komme til å frarøve dem det lille de har og kanskje til og med drepe dem og spise dem ...

Over alt møter de forfallet, det meste er nedbrent og et tykt lag av aske ligger over landskapet. Dessuten ligger det lik strødd over alt. Kjøpesentre og hus er for lengst utplyndret, og det er små marginer mellom liv og død. Faren har ett mål for øye; han må få sønnen i sikkerhet og de må komme bort fra kulden. Det store spørsmålet er om de klarer dette i tide ...

Dette er en av de mest spesielle bøkene jeg har lest på lenge. Boka er meget godt skrevet, og da jeg først var i gang klarte jeg ikke å legge den fra meg. Jeg må likevel innrømme at jeg ble litt skuffet over boka fordi jeg fra så mange hold har hørt at dette er noe av det beste man har lest noen sinne. Slik var det ikke for meg. Når det er sagt opplevde jeg beskrivelsen av forholdet mellom far og sønn som meget rørende og varmt - i grell kontrast til den virkelighet de forholder seg til og hvor det er den sterkes rett som gjelder.

dere bør lese denne boken selv om den er veldig trist det handler om en gutt og en far som må gå videre sørover for å komme fra kulden det er dommedag og de må finne mat ellers sulter de

Boken var bittelitt bedre enn filmen. Trist og ufyselig.

Mektig - fantastisk språk!
(Filmen selvsagt en skuffelse)

En bok jeg er glad jeg har lest! Kamper på flere plan: finne mat, overleve, unngå fiender, reise (til hva??), nok søvn, beholde motet og vettet. Drivende tekst! Selv om dagene ligner hverandre, så er det noe nytt hele veien-glimt av håp. Hva er godt og hva er ondt? I tillegg lærte jeg noe om overlevelsesteknikker og det å tenke på neste sving. En bok i tiden!

"Man glemmer det man vil huske og husker det man vil glemme"

There is no God and we are his prophets.

Han gikk ut i det grå lyset og stanset og så et kort øyeblikk den nakne sannheten om verden. Den arvingsløse jordklodens kalde ubetvingelige rotasjon. Det uforsonelige mørket. Solens blinde hunder i spranget. Universets knugende sorte vakum. Og to jagede dyr et sted, skjelvende lik rever i hiet sitt.

Dark of the invisible moon. The nights now only slightly less black. By day the banished sun circles the earth like a grieving mother with a lamp.

"Noe glemmer man vel? Ja. Men glemmer det man vil huske og husker det man vil glemme".

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her kommer en liste med dystopiske fortellinger beregnet på en voksen målgruppe. Om du er nysgjerrig på dystopi for ungdom/unge voksne kan du se del 1 og del 2 ved å følge linkene. Lista finnes også i sin helhet på bloggen min.

Her mangler det garantert bøker som burde ha vært med, og jeg oppfordrer deg derfor til å legge igjen en kommentar om du oppdager mangler. Lista er kun basert på det jeg selv har funnet, pluss noen forslag fra andre, så det er ikke bare-bare å få med seg alt. :)

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Av og til leser du en bok som får deg til å skratte på bussen. Noen ganger sitter du med tårevåte øyne. Andre ganger tenker du "wow, jeg lever i en fantastisk verden, i et fantastisk solsystem, i en utrooolig stor galakse...i et tilsynelatende uendelig, mindblowing og fremdeles ekspanderende univers!!! I morgen skal jeg fortelle en venn hvor vakker han/hun er. Alt er så vakkert! Herregud, sa jeg det høyt?"

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

• "No country for old men" av Cormac McCarthy
  • "Slaughterhouse-five, or The children's crusade - a duty-dance with death" av Kurt Vonnegut
  • "Tjenerinnens beretning" av Margaret Atwood
  • "Jeg skal vise dere frykten - roman" av Nikolaj Frobenius