Jeg skal vise dere frykten

Gyldendal 2008 Innbundet

USA, Våren 1841. Forfatteren Edgar Allan Poe og redaktøren Rufus Griswold møtes på et hotell i Philadelphia. Begge er bestemt på å gjøre litterær suksess, men forholdet mellom dem utvikler seg gradvis til en besettelse preget av misunnelse og avsky. Samtidig forfølges de av en likblek liten mannsling. Romanen tar utgangspunkt i virkelige hendelser.

Besettende historisk drama fra Nikolaj Frobenius En vårdag i 1841 møter den amerikanske forfatteren Edgar Allan Poe den fremadstormende redaktøren og kritikeren Rufus Griswold på et hotell i Philadelphia. Begge er fast bestemt på å gjøre suksess på den litterære scenen, men konkurransen er hard og intrigene giftige, i et miljø der tilhengere kan være like farlige som fiender. Tiltrekning, misunnelse og avsky driver Griswold og Poe fram og tilbake i et spill som mer og mer ligner en besettelse. Samtidig følger en liten, likblek mannsling etter dem gjennom bygatene i Philadelphia, New York og Baltimore, og etterlater seg en eim av blod og gru ... Romanen er basert på virkelige hendelser, men er samtidig en litterær skrekkroman i slekt med Poes egne verker. Med Jeg skal vise dere frykten vender Nikolaj Frobenius tilbake til den historiske romanen . tolv år etter den internasjonale suksessromanen Latours katalog.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205358713

EAN 9788205358713

Genre Spenning

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted USA

Omtalt person Edgar Allan Poe

Tildelt litteraturpris P2-lyttaranes romanpris 2008 Ungdommens kritikerpris 2009

Spennende om Edgar Allan Poe, anbefales!

Der har du newyorkerne. De tror verken på Gud eller fornuften. De tror på moten. Er det ikke fantastisk?

Se! Dødens trone reiser seg på ny
I en underlig og ensom by
Langt borte i det disige vest
Hvor god og ond og verst og best
er evighetens gjest

Ved inngangen til kirkegården ble jeg, som alltid, slått av de dødes overveldende antall. Det er mengden av døde som gjør oss stillferdige på kirkegårder, tenkte jeg, påminnelsen om at døden er allstedsnærværende, og de som ikke lenger lever i enormt overtall. Vi er til enhver til en minoritet, kjære leser. Vi levende er bare en liten parentes i dødens kartotek.

"Skjønnheten er mørk og ubehagelig," sier han innbitt. "Det er først når du har forstått det at du kan skrive et virkelig godt dikt."

Jeg har vasket og ryddet blant bøkene mine og har sitte og lest titler. Utrolig mange fine :) Her er noen favoritter fra bøkene mine.

Skal jobbe nattevakter hele påska, enda godt jeg har det stille og rolig på jobb og har masse tid til å lese :) håper å kunne lest ferdig disse i påska :)

Romanpris

En av mine favorittbøker gjennom tidene, kan kanskje være noe for deg å lese i påsken?

• "Latours katalog - roman" av Nikolaj Frobenius
  • "Mørke grener - roman" av Nikolaj Frobenius