Krigens øyenvitne

en krigsreporters dagbok fra Østfronten

av (forfatter), Antony Beevor (redaktør), Luba Vinogradova (redaktør), Jorunn Carlsen (oversetter) og Arne-Carsten Carlsen (oversetter).

Damm 2005 Innbundet

Forfatteren var krigsreporter under den andre verdenskrigen, og dagbøkene hans beskriver virkeligheten slik den var på slagmarkene. Han skildrer lidelsene ved Østfronten og grusomhetene under kampene om Leningrad, Kursk og Stalingrad. Han skildrer også dødsleirene Majdanek og Treblinka. Har register.

Redigert av Antony Beevor - forfatteren bak storselgerne Stalingrad og Berlin . Nederlaget 1945!Vasilij Grossman var russisk krigsreporter under den annen verdenskrig og reiste med Den Røde Hær - fra Hitler angrep Russland til krigens grusomme sluttfase under slaget om Berlin. Grossman skildrer lidelsene på Østfronten og grusomhetene under kampene om Leningrad, Kursk og Stalingrad. Da russerne krysset grensen til Polen, ble han den første journalisten som kom til dødsleiren Majdanek. Hans skildrindringer herfra, og fra leiren Treblinka, gjør denne boken til et svært viktig tidsdokument.

Antony Beevor og hans russiske medarbeider, dr. Luba Vinogrodova, har redigert Grossmans dagboksnotater og skrevet tillegg og kommentarer - for å binde det hele sammen.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204110299

EAN 9788204110299

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Sovjetunionen

Omtalt person Vasilij Grossman

• "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Dette visste vi ikke noe om! - tyskerne og jødeforfølgelsene 1933-1945" av Peter Longerich
  • "Ensom krig mot Gestapo" av Olav Skogen
  • "Våpenbrødre - Stillehavskrigen 1944-45" av Eugene B. Sledge
  • "Berlins siste soldat" av Helmut Altner
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Poetens hjerte - en undringsbok om vitenskap og virkelighet" av Beate A. Stokmo
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Helvete brøt løs - verden i krig 1939-1945" av Max Hastings
  • "Josef Terboven - Hitlers mann i Norge" av Berit Nøkleby
  • "Leningrad - tragedien om en by under beleiring, 1941-44" av Anna Reid
  • "Hanns og Rudolf - en tysk jødes jakt på kommandanten i Auschwitz" av Thomas Harding