Dette visste vi ikke noe om!

tyskerne og jødeforfølgelsene 1933-1945

av (forfatter) og Kåre A. Lie (oversetter).

Historie & kultur 2007 Innbundet

Forfatteren påviser at jødeforfølgelsene i Det tyske riket ikke bare fant sted i full åpenhet, men at nazi-regimet fra slutten av 1941 også informerte tydelig om utryddelsen av jødene. Han viser hvorledes den tyske befolkningen forholdt seg til jødeforfølgelsenes ulike faser - diskrimineringen, segregasjonen, fordrivelsen, deportasjonen og det endelige massemordet. Med litteratur- og personregister.

Peter Longerich, en av verdens fremste Holocaustforskere, forteller i den nye boken Dette visste vi ikke noe om! hva den vanlige tysker visste og ikke visste om .den endelige løsning. i årene 1933-45. Det er ikke tidligere utgitt en så omfattende bok om dette tema på norsk. Longerich påviser at jødeforfølgelsene i Det tyske riket ikke bare fant sted i full åpenhet, men at nazi-regimet fra slutten av 1941 også informerte tydelig om utryddelsen av jødene. Selv om de konkrete detaljene i massemordet egentlig var strengt hemmelige, skjedde det hyppige lekkasjer. Gjennom sin propagandapolitikk signaliserte nazi-lederne overfor tyskerne at de var blitt gjort til medvitere og medskyldige i en forbrytelse av enorme dimensjoner . og at deres skjebne på godt og vondt var uløselig knyttet til regimets eksistens. Han viser hvorledes den tyske befolkningen forholdt seg til jødeforfølgelsenes ulike faser - diskrimineringen, segregasjonen, fordrivelsen, deportasjonen og det endelige massemordet.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

Og vi er i gang igjen!

• "Den norske fascismen - Nasjonal samling 1933-1940" av Hans Olaf Brevig
  • "Nådetid - norske jøder på flukt 1942" av Vera Komissar
  • "Quisling - en studie i landssvik" av Oddvar Høidal
  • "Hitlerboken - det hemmelige dossier, utarbeidet for Josef Vissarionovitsj Stalin" av Henrik Eberle
  • "Berlins siste soldat" av Helmut Altner
  • "Helvete brøt løs - verden i krig 1939-1945" av Max Hastings
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Rød August - den virkelige historien om partisanenes skjebne" av Alf R. Jacobsen
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen
  • "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Utbruddet av andre verdenskrig - Hitlers angrep på Polen i 1939" av Marco Smedberg