Hitlerboken

det hemmelige dossier, utarbeidet for Josef Vissarionovitsj Stalin

av (redaktør), Matthias Uhl (redaktør), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Aschehoug 2007 Innbundet

Historikeren Matthias Uhl fant i 2003 et dossier utarbeidet av den sovjetiske etterretningstjenesten til Josef Stalin personlig, og var en fremstilling av Hitlers liv som diktator, med hovedvekt på krigen og ikke minst de siste dagene i bunkeren i Berlin. Teksten ble utarbeidet på grunnlag av forhør av tyske krigsfanger, og resultatet ble en beretning med hittil ukjente detaljer om Hitler. Har personregister og litteraturliste.

Hitlerboken er et enestående dokument om en tyrann, skrevet for en tyrann.
I 2003 fant historikeren Matthias Uhl et sensasjonelt hemmelighetsstemplet dokument i et sovjetisk arkiv. Det var et dossier utarbeidet av den sovjetiske etterretningstjenesten til Josef Stalin personlig og var en fremstilling av Hitlers liv som diktator, med hovedvekt på krigen og ikke minst de siste nervepirrende dagene i bunkeren i Berlin. Teksten ble utarbeidet på grunnlag av forhør av tyske krigsfanger, spesielt Hitlers to nærmeste medarbeidere, adjutanten Otto Günsche og kammertjeneren Heinz Linge.
Resultatet ble en utførlig beretning med mange hittil ukjente detaljer om den tyske diktatoren. Samtidig er dokumentet et forbløffende kildemateriale til forståelsen av Stalin, idet det avslører hans besettelse av en annen av 1900-tallets mest brutale og hensynsløse folkeforførere.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203209444

EAN 9788203209444

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Adolf Hitler Josef Stalin

• "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Dette visste vi ikke noe om! - tyskerne og jødeforfølgelsene 1933-1945" av Peter Longerich
  • "Quisling - en studie i landssvik" av Oddvar Høidal
  • "Mein lieber Reichskanzler! - Sveriges kontakter med Hitlers rikskanselli" av Staffan Thorsell
  • "Jeg skal vitne til siste stund - dagbøker fra Hitler-Tyskland 1933-1945" av Victor Klemperer
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Nürnberg-intervjuene - en psykiaters møter med Hitlers betrodde menn" av Leon N. Goldensohn
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen
  • "I Hitlers grep - Europas barn under nazismen" av Lynn H. Nicholas
  • "Rød August - den virkelige historien om partisanenes skjebne" av Alf R. Jacobsen
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Flukten fra Holocaust - "vi skal plukke poteter"" av Irene Levin Berman