Flukten fra Holocaust

"vi skal plukke poteter"

Orion 2008 Innbundet

Boken er en blanding av historiske fakta og personlige erindringer. Familiekrøniken følger den jødiske storfamilien Levins historie fra begynnelsen av 1900-tallet og fram til i dag; gjennom Holocaust under den andre verdenskrig og siden i fredstid. Har kilder.

Irene Levin Berman var fire år i 1942 da hennes familie måtte flykte over grensen til Sverige fordi de var jøder. Mange i hennes familie ble heldigvis varslet og smuglet ut, men noen ble også arrestert og deportert. Etter mange år med taushet har hun prøvd å finne ut av hva som skjedde med disse. Deriblant familien Steinfeld i Ålesund, den eneste jødiske familien som bodde i byen. Denne boken er forfatterens personlige beretning om skjebnen til de i familien som ble borte. Hun velger her å bryte tausheten og dele familiens historie med oss gjennom krigen og siden i fredstid - og frem til i dag. Bjarte Bruland, historiker og faglig ansvarlig ved Det jødiske museet i Oslo har i boken skrevet et kapittel om forfatterens far, Marcus Levin, som var sterkt involvert i flyktningearbeidet både før, under og etter andre verdenskrig.

Forlag Orion

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1945-1999 1900-1945 2000-tallet

Skjønnlitteratur og sakprosa.

Bøker som tar opp problematikken jødeforforfølgelse eller
konflikten mellom jøder og palestinere på en eller annen måte

• "Gestapo i Norge" av Odd Bergfald
  • "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "Felttoget - general Otto Ruges erindringer fra kampene april-juni 1940" av Otto Ruge
  • "Dagbok og andre efterlatte papirer" av Maria Quisling
  • "Jeg overlevde Auschwitz - Blanche Major forteller" av Oddvar Schjølberg
  • "Våren som ikke kom - 9.april-25.september 1940" av Trygve Bratteli
  • "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Mein lieber Reichskanzler! - Sveriges kontakter med Hitlers rikskanselli" av Staffan Thorsell
  • "Dødsspillet - en biografi om motstandsmannen Gregers Gram" av Bernt Rougthvedt