Gestaposjefens datter

av (forfatter) og Nina Drolsum Kroglund (medforfatter).

Historie & kultur 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Min mor var ung og vakker, og 22 år, da jeg ble født vinteren 1945. Min far var en av lederne for den tyske okkupasjonsmakten i Norge under den andre verdenskrig. Det å ha en tysk offiser som far og en norsk mor er en skjebne jeg deler med flere. Det spesielle i mitt tilfelle er at min far var Heinrich Fehlis - Gestapos øverste sjef og en av de mest fryktede og forhatte tyskere i Norge under krigsårene. Den andre verdenskrig skapte utallige ofre. Min lidelse startet først da krigen var over. Jeg ble født som et resultat av kjærlighet mellom to mennesker, men mitt liv ble en øvelse i skam og redsel for at noen skulle vite hvem jeg egentlig var. Det meste av mitt liv har jeg kjempet for å holde hodet over vannet, - med alkoholen som livbøye. Denne boken handler om den lange veien til selverkjennelse - til å akseptere at jeg er det mennesket jeg er. Nå våger jeg å fortelle min historie. Det er bare når alle vet, jeg ikke trenger frykte at noen kjenner sannheten.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2012

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1945-1999 1939-1945 2000-tallet

Omtalt sted Norge Tyskland

Omtalt person Venke H. Fehlis

• "Et rettferdig oppgjør? - rettsoppgjøret i Norge etter 1945" av Hans Fredrik Dahl
  • "Krigens barn - de norske krigsbarna og deres mødre" av Kåre Olsen
  • "Varulven og andre agenthistorier - svik og gråsoner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "To levende og to døde - hva skjedde med Brenning?" av Egil Ulateig
  • "Falstad - en konsentrasjonsleir i Norge. Et glimt av helvete" av Egil Ulateig
  • "Fanget av krigen - norsk ungdom, tysk soldat og russisk krigsfange" av Leif Koehler
  • "Norske nazister på flukt - jakten på et nytt hjemland i Argentina" av Anne Kristin Furuseth
  • "Det norske jødehatet - propaganda og presse under okkupasjonen" av Bjørn Westlie
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Blodbadet i Karelen - skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944" av Stein Ugelvik Larsen