Krigens barn

de norske krigsbarna og deres mødre

Aschehoug 1998 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boka forteller historien om de norske krigsbarna, deres mødre og tyskerjentene for øvrig. Den viser at kvinnene langt på vei var rettsløse da freden kom. Boka refererer til en vond debatt, samtidig som den viser forståelse for myndighetenes problemer. Summen blir likevel at det norske samfunnet ikke holdt mål i håndteringen av tyskerbarna og tyskerjentene. Boka dokumenterer at rettsstaten er en skjør plante og at det er i vanskelige tider at det er viktig å passe på den, slik at den ikke blir tråkket ned. Med litteraturliste og stikkordregister.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788203290909

EAN 9788203290909

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Omtalt sted Norge

Kåre Olsen forteller at mange av disse jentene som hadde hatt forhold til tyskerne mens vi var okkupert fortsatte med dette også lenge etter at freden var kommet. Noen steder brøt de seg inn til tyskerne i de leirene der de var plassert. Og dette gjorde altså voksne jenter etter at mye var kommet for en dag av all den råskap tyskerne hadde stått for. Var disse jentene så troskyldige som mange vil ha det til?
Med hilsen Harald Jens Johansen

• "De gikk ikke fri - kvinnene som elsket okkupasjonsmaktens soldater" av Ebba D. Drolshagen
  • "Den glemte soldat - dagbok fra østfronten 1942-1945" av Guy Sajer
  • "Kongens nei - 10. april 1940" av Alf R. Jacobsen