Krigens barn

de norske krigsbarna og deres mødre

Aschehoug 1998 Innbundet

Boka forteller historien om de norske krigsbarna, deres mødre og tyskerjentene for øvrig. Den viser at kvinnene langt på vei var rettsløse da freden kom. Boka refererer til en vond debatt, samtidig som den viser forståelse for myndighetenes problemer. Summen blir likevel at det norske samfunnet ikke holdt mål i håndteringen av tyskerbarna og tyskerjentene. Boka dokumenterer at rettsstaten er en skjør plante og at det er i vanskelige tider at det er viktig å passe på den, slik at den ikke blir tråkket ned. Med litteraturliste og stikkordregister.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788203290909

EAN 9788203290909

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Kåre Olsen forteller at mange av disse jentene som hadde hatt forhold til tyskerne mens vi var okkupert fortsatte med dette også lenge etter at freden var kommet. Noen steder brøt de seg inn til tyskerne i de leirene der de var plassert. Og dette gjorde altså voksne jenter etter at mye var kommet for en dag av all den råskap tyskerne hadde stått for. Var disse jentene så troskyldige som mange vil ha det til?
Med hilsen Harald Jens Johansen

Fra Jens Bjørneboe på 1950-tallet til Willy Ustad 40 år senere,
har en rekke skjønnlitterære forfattere behandlet emnene
krigsbarn og tyskerjenter (..)
midt på 1980-tallet kom det en bølge med saklige framstillinger
av krigsbarn og tyskerjenter som trolig bidro sterkt til økt
forståelse for disse gruppene.

I 1985 ble det i vest-Tyskland utgitt en bok som fortsatt står
som standardverket om Lebensborn e.V. hvor forfatteren Georg
Lilienthal gir grundig og saklig presentasjon av Lebensborns
virksomhet før og under krigen, og også et riss av virksomheten
i Norge. .. Forfatteren Sigurd Senje gav ut en bok der han gir
historiene til en rekke tyskerjenter og kvinner som hadde
arbeidet for tyskerne. ..
I Danmark vakte en bok [Warring 1993] om danske "tyskerpiger"
oppmerksomhet. Det ble dokumentert alvorlige overgrep mot
tyskerjenter fra hjemmefront, menigmann og myndigheter under
og like etter krigen. Denne resulterte også i en norsk bok
[Ellingsen mfl. 1995] der det ble etterlyst forskning også om
de norske tyskerjentenes situasjon. "

( fulltekst hos nb.no )

[ en ser at Aftenposten gir plass til et større kommentarinnlegg
om to påfølgende opplag av krigsbarn-problemer:
nyligst også 'IS-krigsbarna', ved skribent Helle Aarnes .

'Frimodige Ytringer' , M.Steinsvik

]

• "Vi ville ikke ha dem - statens behandling av de norske krigsbarna" av Lars Borgersrud
  • "De gikk ikke fri - kvinnene som elsket okkupasjonsmaktens soldater" av Ebba D. Drolshagen
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen
  • "Bak lås og slå - historien om norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus" av Kristian Ottosen
  • "Hitler - en biografi" av Joachim C. Fest
  • "Kvinnelige tidsvitner - fortellinger fra Holocaust" av Jakob Lothe