Oppgjørets time

om landssvikoppgjørets skyggesider

Spartacus 2009 Innbundet

Fredsvåren 1945 skulle rettsstaten gjeninnføres i Norge. Men i fengslene og fangeleirene ble landssvikfangene utsatt for tortur. De som protesterte mot dette ble stemplet som undergravere av landssvik-oppgjøret. I kulissene gikk de store fiskene fri - blant andre de som hadde drevet økonomisk samarbeid med tyskerne i stor stil. Har litteraturliste. Dette er forfatterens første bok.

Fredsvåren 1945 skulle rettsstaten gjenopprettes i Norge. Men i fengsler og fangeleirer ble landssvikfangene utsatt for tortur. Gode nordmenn, ikke minst hjemmefrontmenn, rundjulte dem og lot dem drive straffeeksersis i timevis, utsatte dem for liksom-henrettelser, frarøvet dem søvnen og sulteforet dem. De få som forsøkte å protestere, ble rettsforfulgt av den norske stat. En av dem var den eldre foredragsholderen og skribenten Marta Steinsvik, som aldri selv satt i fengsel. Hennes bok Frimodige ytringer ble gjenstand for en rettslig granskning som har etterlatt seg mye kildemateriale. For første gang går en historiker systematisk gjennom dette materialet samt rettdsokumenter og annet kildemateriale som viser de mørke sidene ved landssvikoppgjøret. Hun forteller en historie som det demokratiske og menneskerettighetselskende Norge aldri har villet se i øynene.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid Etterkrigstiden

Bøker som omhandler kriminelle hendelser som har skjedd i virkeligheten. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

• "Myter om krigen i Norge 1940-1945" av Jan Christensen
  • "Landssvikoppgjørets hemmelige historie - brukte norske rettsmyndigheter krigsforbrytere og nazi-metoder ved landssvikoppgjøret?" av Ingeborg Solbrekken
  • "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Hagelin - Quislings høyre hånd" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Et rettferdig oppgjør? - rettsoppgjøret i Norge etter 1945" av Hans Fredrik Dahl
  • "Vi ville ikke ha dem - statens behandling av de norske krigsbarna" av Lars Borgersrud
  • "Krig og sannhet - langelandsaken og landssvikoppgjøret" av Arvid Bryne
  • "Skyld - en europeisk reise i nazi-Tysklands skygge" av Henrik Arnstad
  • "Krigens barn - de norske krigsbarna og deres mødre" av Kåre Olsen
  • "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland