Mysteriet Ingeborg Køber

en sann historie om spiritisme, kjærlighet og et mulig mord

Aschehoug 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Hankø, august, 1934. Byfogd Ludvig Dahl blir funnet død i det som først ser ut til å være en drukningsulykke. Etter hvert reises det mistanke mot datteren Ingeborg, som tidligere har forutsagt farens død under en spiritistisk seanse. Boka skildrer rettsaken som fulgte i kjølvannet av ulykken, med spiritisme og byfogdens kones underslag i byfogdkassen som viktige elementer. Med personregister.

I 1934 druknet byfogd Ludvig Dahl på Hankø. Kanskje var det en tragisk ulykke, også for datteren Ingeborg som forsøkte å redde ham. Men underlig er det at Ingeborg, som var et spiritistisk medium, hadde forutsagt hans død - og at byfogdens livsforsikring var på samme beløp som hans kones underslag i byfogdkassen. Mistanken falt på Ingeborg, og rettsprosessen som fulgte, er en av de mest spektakulære i norsk historie. Aller mest er dette likevel en gripende fortelling om en far, en mor, to døde og to levende barn som holdt sammen takket være Ingeborg.

ISBN13 9788203291869

EAN 9788203291869

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt person Ingeborg Køber

Skulle ønske jeg kunne komme i kontakt med de levende bokleserne som låner bøker på biblioteket og bruker bøkene de leser som servietter: slutt med det griseriet!!! Æsj; jeg har tørket bort en del gammal mat fra sider i boken Ivo de Figueiredo: Mysteriet Ingeborg Køber – en sann historie om spiritisme, kjærlighet og et mulig mord.

Jeg hadde ikke før jeg leste boken eller har etter å ha lest boken, noen tro på spiritisme. Det var forfatteren som var årsaken til at jeg leste boken: Ivo de Figueiredo. Jeg likte boken jeg skrev om i innlegget

Ivo de Figueiredo: En fremmed ved mitt bord. Familiefortelling

Selv om spiritisme neppe kommer til å bli min fritidsinteresse, var det en god og interessant bok å lese. Boken ble utgitt i 2010 og dramaet som boken forteller om skjedde på 1930-tallet.

Byfogd Dahl og ektefellen Dagny hadde fire barn: Ludvig jr., Ingeborg, Fritjof og Ragnar. Det var faren til Ingeborg Køber, byfogd Ludvig Dahl, som var etterhvert ble driver bak spiritisme-virksomheten i hjemmet. Det som satte det i gang var at Ludvig jr. døde i en tragisk ulykke:

«Til tross for at interessen for spiritismen altså var vel etablert ved tiden rundt eldstesønnens død, var byfogd Dahl skeptisk til å forsøke å få kontakt med sin døde sønn, og han hadde bestemt avvist Dagnys forslag om å oppsøke et medium i England. Kanskje var han skremt av tanken; en sak var det å være nysgjerrig på spiritismen, en annen å skulle kalle en elsket sønn tilbake fra graven. Etter at Ragnar og Fritjof kom hjem fra Wereides foredrag og begynte å eksperimentere med seanser, tok byfogden imidlertid fram Raymond og leste den om igjen. Dermed var det gjort. Da Ingeborg kom hjem til jul, ble hun raskt satt inn i den nye, merkelige hobbyen foreldrene og søsknene var henfalt til, skjønt seansene så langt ikke hadde gitt de store resultatene. Vendepunktet kom julaften formiddag, da familien la merke til at en av blomstene på Dagnys skrivebord i dagligstuen hadde bøyd seg over portrettet av Ludvig jr. Ingen kunne huske å ha arrangert dem slik, men synet var så vakkert at det satte dem alle i en særegen stemning. Da de fant nok en blomst, denne gangen bøyd over et portrett av Ludvig jr.s venninne, krevde barna i huset en seanse. Den ble holdt, men uten at noe oppsiktsvekkende skjedde. Det kom først etterpå, mens Ingeborg sto og støttet seg til bordet mens hun pratet med brødrene:
Idet hun ville løfte hånden, fulgte bordet med som om det var limt til hånden.
De andre forsøkte å få henne løs. Ingeborg gråt, men først etter at de hørte en sammenhengende rekke bankelyder som på mystisk vis kom fra bordet, fikk hun hånden fri. Bankelydene fulgte den enkleste koden; antall bank for tilsvarende bokstav i alfabetet. Like enkelt var budskapet: Det var Ludvig som hilste dem fra det hinsidige og fortalte hvor usigelig lykkelig han var, at han fulgte med dem og de måtte ta kontakt igjen snart. Deretter ba han Ingeborg tørke tårene og oppfordret dem alle til å være glade.
Med dette var hele familien Dahl samlet igjen. Fem levende og en død. Avgrunnen mellom liv og død var overvunnet ved stuebordet i Dronningens gate 1 i Fredrikstad. Fra nå av kunne ingen makt skille de døde fra de levende.»

Ingeborg var den som hadde rollen som medium. Faren tolket budskapet fra det hinsidige. Og skrev ned det som skjedde under seansene i dagbøker og han utga sågar bøker om tema. Det var hans dødsfall som utløste rettssaken som er grunnlaget for boken til Ivo de Figueiredo.

Fra slutten av boken:

«Det er likevel forskjeller mellom mellomkrigstidens spiritisme og var tids nyåndelighet. I en avisartikkel fra 2009 sammenligner historikeren Erling Sandmo Ingeborg Købers spiritisme og prinsesse Märtha Louises tro på engler og auraer:
«Hos oss sitter Martha Louise hos Skavlan og forteller om aura og om skolen der folk betaler for å få kontakt med englene sine. Vi andre ler og synes hun er sjarmerende. Ingen lo av Ingeborg Køber.»
Jeg er ikke så sikker på at folk flest ler av prinsessen. Mye tyder på at nyåndeligheten i dag har bred appell, og ikke bare blant de med lavest utdannelse. Likheten mellom Ingeborg Køber og prinsesse Martha Louise er snarere slående, men Sandmo peker på en vesentlig forskjell mellom de to: Mens de færreste av prinsessens kritikere vel opplever engletroen som en reell samfunnsfare, ble Ingeborg Køber sett på som en alvorlig trussel fordi verdensbildet hun formidlet undergravde en sivilisasjon som ennå ikke hvilte støtt på sitt fundament. For Bonnevie og Scharffenberg var Ingeborg en svindler, en misbrukt datter og muligens en morder. Men fremfor noe var hun en konkurrent og en motstander i kampen om å etablere de vitenskapelige og ideologiske premissene for det moderne samfunnet.
Bare i dette brede idehistoriske lyset kan vi forstå hvordan den sorgtunge leken ved bordet hos byfogden i Fredrikstad julen 1919, femten år senere kunne eksplodere i en bred og innbitt livssynskamp som engasjerte hele den norske offentligheten, og som ble kjent langt utover landets grenser. Samtidig er det viktig å holde fast ved at det som startet det hele, var tapet av to unge menn som var elsket så høyt og savnet så dypt at foreldrene og søsknene deres nektet å slippe sorgen inn i hjertene sine. Så sterk og så blind var denne familiens kjærlighet, at alle villig viet livet til de døde, ja, to av dem ofret det også. Hvilket bringer oss til det siste vesentlige spørsmålet i Køber-saken som ennå står ubesvart:
Hvordan døde egentlig byfogd Ludvig Dahl?»

Link til blogginnlegget omtalen er kopiert fra

Håpløse politikere fantes det i himmelen som på jorden.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

Bøker som omhandler kriminelle hendelser som har skjedd i virkeligheten. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

Popsugar Reading Challenge 2019

1. A book becoming a movie in 2019
  2. A book that makes you nostalgic - LEST
  3. A book written by a musician (fiction or non-fiction)
  4. A book you think should be turned into a movie
  18. A book about someone with a superpower
  19. A book told from multiple character POVs
  20. A book set in space
  21. A book by two female authors - LEST
  22. A book with a title that contains “salty,” “sweet,” “bitter,” or “spicy” - LEST
  23. A book set in Scandinavia - LEST

2. A “choose-your-own-adventure” book
  3. An “own voices” book - LEST
  4. Reading a book during the season it is set in
  5. A LitRPG book
  6. A book with no chapters / unusual chapter headings / unconventionally numbered chapters
  7. Two books that share the same title (1)
  8. Two books that share the same title (2)
  9. A book that has inspired a common phrase or idiom (e.g. Big Brother from “1984”)
  10. A book set in an abbey. Cloister, monastery, vicarage, or convent

Den løyndomsfulle hagen av Hodgson Burnett. St.Hans fest av Alexander Kielland. Markens grøde av Knut Hamsun. Norges konesagaer av SnorreSturluson. Vegen smalg og porten trang av Ragnar Hovland. Det synger i gresset av Doris Lessing. Garps bok av John Irving. Fra hav til hei av Hans E. Kinck. Mors og fars histoie av Edvard Hoem. Mysteriet Ingeborg Køber av Ivo de Figueiredo. Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll.

Bøker

• "Mørke dager" av Belinda Bauer