Ready player one

Broadway Books 2018 Heftet

SOON TO BE A MAJOR MOTION PICTURE DIRECTED BY STEVEN SPIELBERG

It's the year 2044, and the real world has become an ugly place. We're out of oil. We've wrecked the climate. Famine, poverty, and disease are widespread.

Like most of humanity, Wade Watts escapes this depressing reality by spending his waking hours jacked into the OASIS, a sprawling virtual utopia where you can be anything you want to be, where you can live and play and fall in love on any of ten thousand planets. And like most of humanity, Wade is obsessed by the ultimate lottery ticket that lies concealed within this alternate reality: OASIS founder James Halliday, who dies with no heir, has promised that control of the OASIS - and his massive fortune - will go to the person who can solve the riddles he has left scattered throughout his creation.

For years, millions have struggled fruitlessly to attain this prize, knowing only that the riddles are based in the culture of the late twentieth century. And then Wade stumbles onto the key to the first puzzle.

Suddenly, he finds himself pitted against thousands of competitors in a desperate race to claim the ultimate prize, a chase that soon takes on terrifying real-world dimensions - and that will leave both Wade and his world profoundly changed.

Forlag Broadway Books

Genre Science fiction

Språk Engelsk

Dei fleste liker historier om ein askeladd som vinn prinsessa og halve kongeriket mot alle odds. I denne boka heiter askeladden Wade Owen Watts, i staden for å rote i aska så gøymer han seg vekk på vaskeromet i den råtne slum-boligen til tanta si, der han allernådigst får bu, for å få halde på med PC i fred og ro.

Året er 2044, verda er råka av energikrise, økonomien har kollapsa, og folk flest har eit møkkaliv. Heldigvis finnest det ein virtuell røyndom, OASIS, der Wade gjeng på skule når han må, og ellers nyttar all tid til å drive skattejakt. Det har seg nemleg slik at skaparen av OASIS, som nyleg er avliden, har offentleggjort (post mortem) i ein videosnutt at det er bygd inn ein serie utfordringar som skal leie fram til ein gigangisk skjult skatt, eller «påskeegg», i denne virtuelle verda. Ein viktig føresetnad for å løyse dei ulike utfordringane er at ein er god i gamle dataspel. Enter Askeladd.

Boka er ein gedigen hyllest til 1980-talet, og spesielt til alt som har med arkade-spel og PC-spel å gjere. Eg var sjølv ein frisk og kjekk ungdom i ’80-åra, men det overraska meg kor lite av dei nostalgiske referansane som traff meg. Dette skuldast nok i stor grad at eg ikkje hadde pengar til å spele på arkade-spel, og heller ikkje så ofte anledning til å reise til stadar der slike spel var å finne. (Slike stadar var kjenneteikna av at det fantest lyskryss og bygningar med rulletrapp, og var alminneleg kjent som «by».) Langt mindre hadde eg pengar til å skaffe meg spelkonsoll eller PC. Når musikken eg høyrde på i tillegg stort sett var litt på sida av det som presenterast i boka, så blei graden av attkjenning litt lavare enn eg hadde vona.

Eg las denne saman med den dystopiske lesesirkelen, artig med slike diskusjonstrådar. Miljøet i boka sin røyndom er rett nok av dystopisk karakter, men eg er usikker på om det er rett å klassifisere boka som dystopi sidan det aller meste av handlinga gjeng føre seg i eit virtuelt miljø. Science fiction passar heller ikkje heilt. Men båsen er ikkje så nøye, boka er for all del god likevel, det er eit interessant plot, og eg kosa meg veldig med den. Det skal for øvrig lagast film av boka, det skal bli moro å sjå den når vi kjem så langt.

Jeg har sett på denne boka lenge, men ikke helt visst om det var noe for meg. Science Fiction med masse åttitallreferanser og handling rundt et internettspill. Jeg visste ikke helt. Men så skulle de lese den i en Goodreadsgruppe jeg er med i, så jeg bestemte meg for å lese den. Jeg er glad jeg gjorde det. Ready Player One er veldig spennende og interessant, og referansene til åttitallet var et genialt virkemiddel. Det var veldig morsomt å se hvor mange jeg kjente til, og det var en del. Det var referanser til mange kjente forfattere som; Tolkien, Pratchett, Vonnengut osv..., kjente regissører som Peter Jackson og bøker, filmer, tv-serier. Til og med Doctor Who ble referert til! Dessverre kjente jeg nesten ikke til noen av spillreferansene, men det gjorde ikke noe. Alt i alt ble det nesten i overkant litt mye åttitall. Handlingen skjedde jo i 2044, men det var ikke stort jeg lært om det året.

Mesteparten av handlingen foregår inne i et online simulatorspill, OASIS. Da skaperen av OASIS døde, sa han at den som greide å løse oppgaven han hadde lagt inn i spillet, ville vinne hele formuen hans. Fem år senere var det fortsatt ingen som hadde løst oppgaven. I historien følger vi Wade Owen Watts (Parzival heter han i OASIS), som er den først som løser den første delen av oppgaven.

Jeg liker tanken på OASIS. Det virker som et veldig interessant spill, (jeg spiller ikke i det hele tatt, så det sier litt). Jeg fikk lyst til å prøve det. Det er et simulatorspill hvor du bruker ett par briller som viser deg hva du ser og et par hansker som du styrer med. Det er gratis å lage en OASIS-bruker, men det koster å kjøpe nye ting og dra til nye planeter.

Wade er rett og slett en skikkelig nerd. Han er fast bestemt på at han skal løse oppgaven og finne Hallidays påskeegg. Han er litt overvektig og bruker mesteparten av tiden sin i OASIS. Men det gjør de fleste andre menneskene også. Wade er en av få hovedpersoner jeg har lest om som ikke er supertrent, kjempeflink i idrett og har masse venner. Han er ikke flink til å snakke med andre mennesker i virkeligheten, på OASIS er det derimot noe helt annet. Han er overvektig, og den eneste treningen han får er å gå fra tantas campingvogn til skjulestedet hans. Men jeg liker ham likevel!

Det var aldri mulig å gjette seg til hva som kom til å skje videre. Det skjedde stadig vekk nye nytt og uventet. Det er flott, fordi boka da ikke blir kjedelig. Jeg liker veldig godt når det er umulig å gjette hva som kommer til å skje.

Jeg likte Ready Player One veldig godt og anbefaler den!

Innelgget ble opprinnelig publisert på bloggen min.

For en fest av en bok! Ja, den blomstrer godt med litt gaming i bagasjen, om enn bare sidemannens koffert. (Kan min kjære registrere to kvelder med e-læring, tro?) 80-tallsreferansene setter to feite streker under denne leseropplevelsen og gjør Ready Player One til en virtuell virtuos!

For en utrolig morsom, smart og ikke minst gjennomført roman. Jeg er imponert over alle detaljene og referansene som er tatt med uten at det blir masete eller kjedelig. Selv er jeg født i 1980 og har dermed opplevd hele tiåret som først og fremst hylles i denne boken, men jeg må innrømme at det er mange av referansene jeg ikke tar. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å la seg underholde av boken uten å ha et forhold til 80-tallet da jeg tror den appellerer til nerden i oss alle. Jeg kan bare forestille meg hvor moro dette er for de som har et sterkere forhold til flere av 80-tallets filmer, TV-serier og aller helst dataspill der jeg har minst å fare med. Dette er absolutt underholdning på høyt nivå, ideen er spennende og jeg lar meg rive med. Det er i grunn en stund siden jeg har hatt det så morsomt mens jeg leste en bok og jeg merket at jeg gruet meg til at den skulle ta slutt selv om den etterhvert var så spennende at jeg bare måtte komme meg videre. Jeg ble vel ikke revet med i boken fra første side, men etterhvert i aller høyeste grad.

I motsetning til en del andre dystopier synes jeg ikke boken er like mørk og heller ikke at samfunnskritikk er det essensielle. I det at mange lever livet sitt mer og mer online ligger det en viss parallell til vårt samfunn og også energikrisen som har slått til, men jeg synes det er mer som en bakgrunnshistorie som rettferdiggjør at historien skjer inne i OASIS i denne sammenhengen. Selv om OASIS virker forlokkende også for leseren, ser vi at dette ikke er virkelig og aldri kan erstatte ekte menneskelig kontakt. Denne boken har derimot det meste en bok som i hovedsak skal underholde bør ha. Den har spenning, vennskap, kjærlighet, et godt plot, karakterer å bli glad i og en dose humor. Det aller beste med denne boken er likevel at forfatterens lidenskap for det han skriver om skinner gjennom på hver eneste side. Det er tydelig at han både kan det han skriver om og ikke minst brenner for det. Det er også en hyllest til alle nerder og jeg føler jeg er med på laget;-)

Dette er ikke gitt ut som en ungdomsbok, men den fikk i 2012 YALSAs Alex Award for bøker med spesiell appell til unge lesere. Den kunne nok like gjerne vært en ungdomsbok, men da hadde nok mange voksne leserne gått glipp av den. Forhåpentligvis går ikke potensielle unge lesere glipp av den nå.

Omtalen ble først publisert på bloggen Så rart

Fantastisk bok! Fantastisk historie med et hav av referanser til en tid da TV-spill var noe helt annet enn det er nå. Anbefales!

I watched a lot of YouTube videos of cute geeky girls playing '80s cover tunes on ukuleles. Technically, this wasn't part of my research, but I had a serious cute-geeky-girls-playing-ukuleles fetish that I can neither explain nor defend.

Jeg visste ikke mer om hvem Aech var i den virkelige verden, men jeg fikk følelsen av at han ikke hadde det så bra hjemme. I likhet med meg, virket det som om han brukte hver ledige time innlogget i OASIS.

Det var en plass i hver labyrint, rett over startposisjonen, der det var mulig å "gjemme" Pac-Man i opptil femten minutter. På den plassen kunne ikke spøkelsene finne ham. Ved å bruke dette trikset hadde jeg klart å ta to raske mat- og dopauser de siste seks timene.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Dystopi er i vinden om dagen, spesielt i bøker for unge voksne (Young Adults/YA). I og med at dystopi er favorittsjangeren min, har jeg laget en oversikt (som er under stadig oppdatering) over dystopisk litteratur på bloggen min, og deler den like gjerne her også.

Den er på ingen måte komplett, og mangler garantert flere eldre bøker, så vel som nye utgivelser. Har du forslag til hva som burde være med, setter jeg pris på kommentarer. Dessuten får altså ikke dystopi for en eldre målgruppe plass her (Orwell, Huxley, Bradbury etc), det finner du på en separat liste.

Siden så mange av disse bøkene er serier, begrenser jeg meg til bare den første boka i hver serie. Lista er sortert etter forfatterens etternavn, og fortsetter i del 2 og del 3.

PS! Beklager litt haltende beskrivelser av noen av bøker, men jeg oversetter mange av dem selv fra engelsk, siden så mange ikke er oversatt til norsk. Da blir det som det blir når jeg skal oppsummere bøker jeg ikke har lest med få ord. ;)

Har atter en gang nyttårsforsett som innebærer å lese ei bok i uka, med visse smutthull. Nemlig at det jeg trenger for å fullføre nyttårsforsettet er å ha lest 52 bøker før året er omme, trenger ikke være slavisk en i uka.

Jeg legger til bøker etterhvert som de blir lest :)

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Bøker om hvordan nettet påvirker oss.

• "Erebos" av Ursula Poznanski
  • "Menneskebarnet" av M.R. Carey