Norges verste nazister

nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45

Spartacus 2015 Innbundet

Mange nordmenn valgte Hitlers side under krigen, og mange av dem utførte grusomme handlinger mot sine landsmenn. Boka tar for seg et utvalg norske og tyske nazister som på hvert sitt vis kjempet tyskernes sak. Gjennom tekst og bilder dannes et sterkt og sammensatt bilde av hvem som hadde makten i Norge under okkupasjonen og hva slags forbrytelser de begikk.

Norges verste nazister omhandler ikke bare krigsforbrytere og torturister, men også dem som i kraft av sin stilling i samfunnet hadde stor innflytelse og makt:
Sentrale personer i Nasjonal Samling er representert, ministre i Quislings regjering og ansatte i politiet. I boken presenteres historiene til personer som Vidkun Quisling, Josef Terboven, Olga Bjoner, Rolf Fuglesang, Henry Rinnan, Knut Hamsun, Hans Aumeier, Walther Stahlecker og mange flere. Disse var alle viktige i det terrorregimet som den tyske okkupasjonen skapte i Norge 1940-45.

Forfatter Bernt Rougthvedt har tidligere utgitt bøker både om nazister og mostandsmenn. I Norges verste nazister gir han en annerledes tilnærming til historien om 2. verdenskrig i Norge.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1939-1945

Jeg har en mistanke om at forlaget har spisset tittelen på denne boka en del. En mer korrekt tittel ville vært "Norges mest kjente nazister" e.l. Ikke at det ikke er fæle og brutale nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste her, men det er også en del oppføringer som ikke primært er med på grunn av brutalitet og ekstremisme (til nazist å være altså). Men 2. verdenskrig selger, og bilder av grusomme nazister selger sikkert ekstra godt.

Boken inneholder en lang rekke korte biografier på 2-4 sider om ulike forbryterske skikkelser fra 2. verdenskrig. Den er slik sett et greit referanseverk for den som trenger det, men går ikke nok i dybden på så kort plass til at den er brukande til så mye mer enn en kort innføring.

Danner så denne mosaikken noe mer helhetlig bilde? Den er sortert alfabetisk på navn, så det blir dermed vanskeligere å trekke tråder, selv om de samme organisasjonene og hendelsene tidvis dukker opp og knytter aktører sammen. En ting jeg fanget opp var yrkesbakgrunn. Mange jurister. Kanskje er årsaken rett og slett at politi- og domsmyndighet selvsagt vil ha en sentral plass i overgrpene begått av et slikt regime. Mer overraskende var det at såpass mange ingeniører dukket opp, men med et slikt utvalg må det også selvsagt bli rent anekdotisk. (Men det passer med tesen fra Engineers of jihad!)

Bokens tittel er misvisende. "Verste nazister"? Tyskeren Georg Wolff var innsamler av nøkterne opplysninger om forholdene i Norge, og hadde kontakt med personer som biskop Berggrav og Johan Falkberget. Ingenting man vet at han foretok seg, er straffbart - verken i krig eller fred. Han ble verken tiltalt eller straffet for noe etter krigen (hva skulle det vært?), og ble journalist i anerkjente Spiegel og endte som sjefredaktør. TIL FORLAGET: At Wolff nevnes som en av "Norges verste nazister" må regnes som en ren ærekrenkelse. Har ikke forlaget nettopp konsulenter for at de skal påpeke hvor ufint dette virker?

• "Da freden brøt løs - de første månedene i frihet etter andre verdenskrig" av Trond Risto Nilssen
  • "Hjem til Stalin - skjebnen til 83000 russiske krigsfanger i Norge 1945" av Egil Ulateig
  • "Vi ville ikke ha dem - statens behandling av de norske krigsbarna" av Lars Borgersrud
  • "Kjærlighet under hakekorset" av Vidar Hansen Grønli
  • "Quislings biskoper - en norsk kirke i nazismens tjeneste" av Geir Thorsdahl
  • "Krigens barn - de norske krigsbarna og deres mødre" av Kåre Olsen
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Til Berlin faller - nordmenn i Det tredje riket" av Erle Marie Sørheim
  • "Den lange oppturen - norsk historie 1945-2015" av Finn Olstad
  • "Vi kalte dem tyskertøser" av Terje Andreas Pedersen
  • "Blodbadet i Karelen - skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944" av Stein Ugelvik Larsen