Hitler

en biografi

Gyldendal 1973 Innbundet

Boken stiller tre viktige spørsmål: Hvor tok Hitler sin kraft fra? Hvorfor hadde han så lenge og i så uhyggelig grad fremgang? Hva ble virkningene av hans seier og nederlag? Forfatteren forklarer Hitlers fremgang ikke utelukkende med hans skruppelløshet og demagogiske geni, men også med hans suggestive radikalitet og taktiske overlegenhet. Hitler trer i denne biografien frem som en politiker besatt av ideer og visjoner, en diktator som samlet all makt på en hånd - for til slutt å forspille alt. Med litteraturliste og personregister.

Utgivelsesår 1973

ISBN13 9788205057913

EAN 9788205057913

Omtalt sted Tyskland

Omtalt person Adolf Hitler

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 1974

• "Vi ville ikke ha dem - statens behandling av de norske krigsbarna" av Lars Borgersrud
  • "Den musikalske bøddel - Reinhard Heydrich og det tredje riket" av Knut Kristofersen
  • "Krigens barn - de norske krigsbarna og deres mødre" av Kåre Olsen
  • "Nødvendig innsats - sabotørene som skapte den aktive motstanden" av Lars Borgersrud
  • "Nådetid - norske jøder på flukt 1942" av Vera Komissar
  • "Dette visste vi ikke noe om! - tyskerne og jødeforfølgelsene 1933-1945" av Peter Longerich
  • "Jakten på Germania - fra nordensvermeri til SS-arkeologi" av Terje Emberland
  • "Nordmenn i fangenskap 1940-1945 - alfabetisk register" av Kristian Ottosen