Motstand, fangenskap og frihet

endringer 1940-45

Aschehoug 2005 Innbundet

Forfatteren har skrevet mange bøker om skjebnen til de mange nordmennene som satt i fangenskap under krigen. I denne boken forteller han om sin egen arrestasjon, torturen og tilværelsen i nazistenes konsentrasjonsleir. Med curriculum vitae og bibliografi.

Allerede i 1940 engasjerte Kristian Ottosen seg i motstandsgruppen Theta i Bergen. Over radio forsynte de britene med etterretninger om tyskernes bevegelser i Norge, helt til gruppen ble sprengt av Gestapo i 1942. Ottosen ble arrestert og underkastet tortur og risikerte dødsdom - en skjebne han unnslapp ved å spille gal. Han kom til Grini og senere til Tyskland, der han satt som NN-fange i leiren Natzweiler. Dødeligheten var skyhøy, men Ottosen klarte seg på mirakuløst vis både her og i alle de andre leirene han ble sendt til. Han kom hjem med De hvite bussene våren 1945. Ingen har gjort en større innsats for å fortelle de norske fangenes historie og dokumentere deres skjebne under krigen enn Kristian Ottosen. I sine tidligere bøker har han imidlertid alltid holdt seg selv i bakgrunnen. Her får vi for første gang del i hans egne opplevelser - i en nøktern, men dypt rystende beretning.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203232305

EAN 9788203232305

Omtalt tid 1939-1945

• "Historien om nordmenn i tysk fangenskap 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Tre skritt bak - mennesker og opplevelser som Quislings unge adjutant så dem" av Per Jahr
  • "Theta Theta - et blad fra motstandskampens historie 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen
  • "De som tapte krigen" av Kjell Fjørtoft
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Krigens barn - de norske krigsbarna og deres mødre" av Kåre Olsen
  • "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Nordmenn i fangenskap 1940-1945 - alfabetisk register" av Kristian Ottosen
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Sluttspill i Rinnans bandekloster : Gestapo i Trondheim på jakt etter mennene bak XU-senderne Aries og Leporis under krigens siste dager ; Operasjon Weserubung : Vidkun Quisling og forspillet til 9. april 1940" av Asbjørn Øksendal