Jakten på Germania

fra nordensvermeri til SS-arkeologi

av (redaktør) og Jorunn Sem Fure (redaktør).

Humanist forlag 2009 Heftet

Boken inneholder bidrag fra Norge, Sverige, Finland og Tyskland som legger frem nye forskningsresultater som kaster lys over både germanersvermeriets oppkomst og historie og SS' forskningsfremstøt i Norge før og under okkupasjonen. Det blir presentert eksempler på hvordan mytedannelsen omkring den nordisk-germanske rase og dens antatt storslåtte fortid satte sitt preg på disipliner som arkeologi, språkforskning, folkeminne, historie og religionshistorie. Har litteratur, noter og register.

Mytene om germanerne og deres storslåtte historie preget fra midten av 1800-tallet ulike vitenskapelige disipliner og ble brukt i ideologiske og politiske sammenhenger. Slike forestillinger var også del av den nasjonalsosialistiske verdensanskuelsen og bidro til å legitimere utryddelsen av det som ble betraktet som den germanske rases fiender. Særlig innenfor Himmlers SS, ansporet de til en hektisk innsats på fortidsforskningens område. Siden Syd-Skandinavia ble utpekt som rasens urhjem og det område hvor den var best bevart, ble en viktig del av virksomheten rettet inn mot Norge. I Jakten på Germania legger bidragsytere fra Norge, Sverige, Finland og Tyskland frem forskningsresultater som kaster lys over germanersvermeriets oppkomst og historie og SS' forskningsfremstøt i Norge før og under okkupasjonen.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2009

• "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "Svik og gråsoner - norske spioner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Religion og rase - nyhedenskap og nazisme i Norge 1933-1945" av Terje Emberland
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Vi sloss for Norge - frontkjemper og motstandsmann - fiender i krig, venner i fred" av Arvid Bryne
  • "Byoriginaler og personligheter i Oslo" av Even Saugstad
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Hitlers norske hjelpere" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Terrorismens historie" av Björn Kumm
  • "Fyrster i tåkeland - falsknere, fantaster og fanatikere ved vitenskapens grenser" av Terje Emberland