Kvinnelige tidsvitner

fortellinger fra Holocaust

av (redaktør), Agnete Brun (illustratør), Steve Nelson (illustratør) og Jakob Lothe (illustratør).

Gyldendal 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos ark.no

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205457065

EAN 9788205457065

Omtalt tid 1939-1945

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det er avgjørende at vi lærer den oppvoksende generasjonen å akseptere mennesker med andre religioner og ulik etnisk tilhørighet.

Ved å spre toleranse, kunnskap og forståelse vil vi overlevende bidra til å redusere risikoen for at slike grusomheter kan skje igjen.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

• "Himmlers valkyrjer - frontsøstrene på østfronten" av Eirik Gripp Bay
  • "Tusen dager i fangenskap - et personlig vitnesbyrd fra nazistenes dødsleirer" av Frank Storm Johansen
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Jevnet med jorden - brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944" av Per Kristian Olsen
  • "Krigens barn - de norske krigsbarna og deres mødre" av Kåre Olsen
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Unge  tidsvitner - jødiske barn og unge på flukt fra det norske Holocaust" av Birgit H. Rimstad
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Blodrose" av Mariela Årsandøy
  • "Samværssabotasje - norske fedre deler sine historier" av Camilla Fossum Pettersen
  • "Du skal leve" av Erling Bauck