Kvinnelige tidsvitner

fortellinger fra Holocaust

av (redaktør), Agnete Brun (illustratør), Steve Nelson (illustratør) og Jakob Lothe (illustratør).

Gyldendal 2013 Innbundet

«Hadde vi tatt ett minutts stillhet for hver av de seks millioner jøder som ble myrdet, så ville vi blitt stående i tolv år,» sier 87 år gamle Blanche Major fra Oslo. I Kvinnelige tidsvitner. Fortellinger fra Holocaust beretter Major og ni andre jødiske kvinner om sine grusomme erfaringer fra Auschwitz, Theresienstadt, Bergen-Belsen og andre av nazistenes fangeleirer.
Omgitt av soldater, hunder og elektriske gjerder hadde de unge jentene et felles mål: å overleve. I boken forteller tidsvitnene om fornedrelse, sult og fortvilelse. Men her finnes også historier om verdighet, samhold og håp. Hver skjebnefortelling er unik, til sammen framviser de en ukuelig livsvilje og en påfallende mangel på bitterhet.
Kvinnelige tidsvitner er et testamente.om det som skjedde, og om det som aldri må skje igjen.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205457065

EAN 9788205457065

Omtalt tid 1939-1945

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det er avgjørende at vi lærer den oppvoksende generasjonen å akseptere mennesker med andre religioner og ulik etnisk tilhørighet.

Ved å spre toleranse, kunnskap og forståelse vil vi overlevende bidra til å redusere risikoen for at slike grusomheter kan skje igjen.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

• "Tusen dager i fangenskap - et personlig vitnesbyrd fra nazistenes dødsleirer" av Frank Storm Johansen
  • "Unge  tidsvitner - jødiske barn og unge på flukt fra det norske Holocaust" av Birgit H. Rimstad
  • "Du skal leve" av Erling Bauck
  • "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" av Ketil Kern
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "Hanns og Rudolf - en tysk jødes jakt på kommandanten i Auschwitz" av Thomas Harding
  • "Northug - en familiehistorie" av Sverre M. Nyrønning
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "Fangene som forsvant - NSB og slavearbeiderne på Nordlandsbanen" av Bjørn Westlie
  • "Den vennlige fienden - Wehrmacht-soldater i det okkuperte Norge" av Ebba Drolshagen
  • "Døden ved Verdens ende - 18 krimnoveller" av Marte Østmoe
  • "Kunsten å elske et barn - roman" av Kjell Erik Ullmann Øie