Min DNAgbok

personlig og forståelig om genetikk

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202394950

EAN 9788202394950

Om du bare skal lese ei bok om gener i år, er det denne. Forresten, stryk det om gener. Om du bare skal lese ei bok i år, bør det være denne!

Ellen Økland Blinkenberg skriver så enkelt og forståelig som bare en ekte ekspert kan. I tillegg er boka både morsom, engasjerende, og aldri så lite skremmende.

Hvis du lurer på hvorfor du skal gidde å lese ei hel bok om gener, kan du jo begynne med denne kronikken, skrevet av forfattaren sjølv.

Lettlest bok om et vanskelig tema. Utrolig bra skrevet. Forstår nå at genene er mer privat enn dagboka mi. De sier alt om meg.

Mange, mange norske fagbøker hvert år skuer bakover i historien, eller inn i enkeltpersoner. Denne boka skiller seg ut ved å skue utover og framover. Den tar for seg dypt seriøse og moralske spørsmål på en enkel måte. Det er lett å ta feil av denne lettheten og tenke at boka også er faglig lett, men her har vi heller en fagperson som virkelig makter å gjøre faget sitt forståelig for Alle. Dette er så elegant skrevet at man nesten glemmer hvor tungt temaet egentlig er. Veldig imponerende! Forfatteren er engasjert og sprudlende, og lar seg selv skinne gjennom teksten. Jeg smelter også veldig for en forfatter som vier et helt kapittel i boka si til å intervjue en som er helt uenig med henne, og oppgir e-postadressen sin slik at lesere kan skrive inn hvis de mener hun tar feil. Honnør og eksempel til etterfølgelse! Jeg savner nok en slags konklusjon, og synes boka flyter litt ut helt på slutten, men dette er etter min mening faglitteratur og forskningsformidling på sitt beste. Passer for alle.

En ganske god og underholdende bok om genetikk med en personlig vri fra forfatterens side, selvom jeg i bunn og grunn er uenig i endel, men den etiske siden er ganske grei på flere områder. Boken er lettlest og den gir oss et interessant innblikk i genetikkens verden, men kanskje med et mer etisk, kritisk, undrende og filosofisk innblikk på genene og det man kan bruke genteknologien til. Ellen Økland Blinkenberg intervjuer bl.a. personer som biolog Dag Hessen, forfatter Lars Saabye Christensen, Astri Arnesen (leder for den norske Huntington foreningen) og et utdrag om biolog Lone Frank (Den femte revolusjon). Og det de snakker om er: gener. De fleste av intervjuene avsluttes med spørsmålet "Tror du på Gud?" og er sikkert en oppvarming til bokens siste kapittel "De ufødte, og Gud - om små barn og store spørsmål". I det siste kapitlet prøver hun å forklare noe løst om hvorfor hun ikke tror på Gud og hvordan det kan ha en genetisk årsak. Dessverre har hun dårlig utforskede argumenter og unnskyldninger for å ikke tro og blander bl.a. menneskebud og bibelens bud når hun påpeker hva kirken og forskjellige troende mener. Ikke rart at forvirringen er komplett. Her har vi Bibelen som en stødig grunn og det virker som hun overser den for å finne svar. Tross dette kapitlet om Gud så skriver hun på en mer respektfull måte enn mange ateister gjør, hun er mer undrende og filosofisk til spørsmålet om Guds eksistens, selvom hun selv ikke tror.

Mye har også skjedd på området siden boken kom ut (2013), bl.a. på feltet kalt epigenetikk. Forfatteren gir inntrykk av hvis genene sier at du er disponibel for visse sykdommer så er det ganske lite man kan få gjort, selvom det av og til kan virke som hun motsier seg selv litt, men når det er sagt så viser jo moderne epigenetikk til mye miljømessige faktorer, som livsstil, som spiller inn og faktisk kan påvirke og forhindre forekomsten av arvelige sykdommer. Blinkenberg tar også fram dette med junk-DNA og påpeker det som gen-rester fra en evolusjonær fortid. Det virker som hun ikke er klar over at stadig mer og mer junk-DNA faktisk viser seg å ikke være rester, men faktisk fullt ut brukbar DNA. Selv her mener hun indirekte, sikkert bare overfladisk, at vi stammer via sjimpansen, og mot slutten av boken fra aper. Evolusjonister generelt vil mene at dette ikke stemmer, men at det er snakk om at vi har samme stamfar som apene. Denne fellen har jeg faktisk lagt merke til blandt flere som har skrevet populærvitenskapelige bøker som omhandler evolusjon.

Videre så virker det som om mutasjonene blir litt for forenklet og forklart som et av verktøyene fram til sluttresultatet: oss. Dessverre så er det evolusjonære verdensbildet såpass sterkt tilstede her at forfatteren ikke klarer å se at mutasjoner ikke kan skape noe entydig ny informasjon som kan være med å bidra at bakterier kan bli til mennesker over lengre tid. Her kunne jeg kommentert mye mer, men sparer meg for det i denne omgang. Men hun innrømmer at mutasjoner allikevel er skrivefeil i DNA-koden. Hvordan kan skrivefeil danne noe ny informasjon? Kan skrivefeil i en bok danne en ny bok, eller en mer avansert bok? Neppe.

Boken er allikevel underholdende skrevet, den er kritisk mot mye av det som skjer innenfor genetikken og gir også ordet til en som er mer positiv til området. Men en grei bok, selvom jeg hadde endel å pirke på i den. Forfatteren gir seg ikke ut for å være en "know-it-all" type, men kan holde en viss ydmykhet gjennom boken og de hun intervjuer.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

• "Blåstrømper - vi er de nye feministene" av Karen Thue
  • "Søvnrevolusjonen - slik endrer du livet ditt, én natt om gangen" av Arianna Huffington
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Manus om anus - om kroppens (kanskje) viktigste organ" av Kaveh Rashidi