Norsk jihad

muslimske ekstremister blant oss

Kagge 2013 Innbundet

Europa blir raskt et mål for al-Qaida, men i Norge tar ikke politikerne trusselen på alvor. Hva skjedde på veien dit? Hvor ble hatets frø sådd? Norge har fått sine første hellige krigere. Hvem er de? Hvor ble hatets frø sådd? Unge muslimer i Norge bygger radikale nettverk. Osama bin Laden og mullah Krekar er forbildene. I skyggen av terrorangrepet 22. juli vokser en ny trussel frem. I de radikale miljøene dyrkes døden og flere av medlemmene reiser for å kjempe hellig krig. Hatet retter seg også mot Norge, mot norske grunnverdier som demokratiet. Hvorfor hater de oss? Hva vil de? Lars Akerhaug tar leseren med på en reise fra Norge til Midtøsten, England og Somalia, for å forklare hvordan vi ble et mål for nye terrornettverk.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2013

Akerhaug har skrevet en systematisk, grundig gjennomgang av et ekstremt miljø i Norge. Han har en lettfattelig og god oppbygging av teksten. Boka kan bli veldig journalistisk refererende, og jeg savner flere refleksjoner, ett steg tilbake der forfatteren kan sette ting i sammenheng. Mange navn og organisasjoner å forholde seg til er vel ikke til å unngå, men de gjør teksten tyngre. Dette er en skremmende bok på mange måter, men jeg synes ikke den er spekulativ.

"Kristne tenker at Jesus ofret seg for alle. Deg også." Jeg peker på ham.
Det er ikke på samme måte i islam, der man trekker et skarpt skille mellom samfunnet av de troende og de vantro. Jeg merker at argumentasjonen ikke gjør inntrykk. Han reflekterer ikke over det jeg sier. For ham er det en selvsagt ting at muslimer står i en klasse for seg selv. Over oss andre.
Kanskje er vi her ved kjernen av det som er problematisk. Ikke bare i den radikale islamistideologien, men i hele det islamske tankeuniverset, Leser vi Koranen ser vi hvordan man gjennom hele teksten trekker grenser mot de vantro.

Som ung var jeg selv inspirert av marxistisk ideologi. Islamisme er ikke helt ulikt. Det er et ideologisk system der islam og Koranen har et svar på absolutt alt. For den som lar seg oppsluke av dette universet er det fullkomment perfekt, logisk og uangripelig. Jeg blir nysgjerrig. Finnes det mennesker i Norge som mener det samme? Åpenbart. Hvem er de?

Islam er en religion basert på mer enn bare tro. Her er det gjerninger som kvalifiserer mennesket til janna, paradis. Den beste gjerningen han kan gjøre er å bidra til at det norske samfunnet skal bli styrt etter islamske lover, føler Samir.
"Demokrati er jeg imot. Jeg vil ha sharia. Det er en obligatorisk del av islam at man vil ha sharia og jobbe for det."
Ifølge klassisk islamsk lære er sharialovene fra Gud. Koranen og fortellingene om profetens lære, hadith-litteraturen, danner grunnlaget for islamske juridiske tolkninger. De viktigste tolkningene ble gjort i hundreårene etter at Koranen ble åpenbart, og de fleste muslimer er i dag enig om at loven er ferdig tolket.

Problemet med grupper som Islam Net er at forsøkene på å innskrenke gruppens muligheter til å drive aktiviteter i Norge kan styrke gruppens egen forståelse av at Vesten er i konflikt med islam. Fahad Qureshi mener at muslimer er forfulgt. Det er all grunn til å tro at nettopp denne følelsen av utenforskap i det norske samfunnet er noe som gjør Islam Net attraktivt for muslimsk ungdom.
Foreløpig er de ikke farlige. De aksepterer norske lover. Foreløpig. De vil ikke steine kvinner som blir tatt for utroskap. I hvert fall så lenge vi ikke har islamske lover. Men Islam Net har samme mål som de radikale islamistene. En verdensomspennende islamsk stat. Det de er uenige om er virkemidlene.

Så forklarer han hvordan islams regler gjør at utroskap ikke lenger burde forekomme. Er du lei av kona, kan du skille deg, og du kan ha mer enn en kone. Samir fremhever hvordan islam gir menn et større spillerom for å bytte partner enn andre religioner.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

• "Frihetskampen i islam" av Sylo Taraku
  • "Ekstremismens kjennetegn - ansvar og motsvar" av Lars Gule
  • "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "En norsk terrorist - portrett av den nye ekstremismen" av Lars Akerhaug
  • "Balkanisering av Europa - hvordan populisme og innvandring splitter oss" av Sylo Taraku
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Vold og islam - samtaler med Houria Abdelouahed" av Adonis
  • "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Tilslørt, avslørt - et oppgjør med norsk naivisme" av Hege Storhaug
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Da gud ble til - om religionenes utviklingshistorie" av Kjell Kristensen
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern