Islam på norsk

moskeer og islamske organisasjoner i Norge

Cappelen Damm 2008 Heftet

Vogt tegner et bilde av framveksten av moskeer og islamske organisasjoner i Norge. Boka gir et innblikk i livet i moskeene og i 1990-årenes nye islamske organisasjoner, og ser på hvordan et muslimsk liv kan gjenskapes på fremmed grunn, hvilke ritualer som utføres, hvem som har religiøs autoritet, hvilken rolle islamske lovskoler og muslimsk rettspraksis spiller i dagens Norge, hvem aktivistene er og hvilken stilling kvinnene har i de religiøse miljøene. Har ordforklaringer og litteraturliste.

Boken Islam på norsk kom ut første gang i år 2000, og har siden den gang blitt et standardverk for alle som vil vite mer om islams historie og praksis i Norge.

Religionshistoriker Kari Vogt gir i dette pionérarbeidet et spennende og interessant bilde av framveksten av moskéer og islamske organisasjoner i Norge de siste tiårene. Hovedspørsmålene i denne boken lar seg oppsummere slik: Hva er de islamske institusjonenes historie i Norge? Hvilket budskap formidler de, og hva er forbindelsen til den muslimske verden utenfor Norge, til trosfeller i Europa og til religiøse autoriteter i opprinnelseslandene? Hvem har religiøs autoritet, og hvilken betydning har islamsk lov og ulike former for islamsk rettspraksis? Hva vet vi om muslimske kvinner som religiøse aktører i norske moskémiljøer? Hvilken rolle spiller sufi-brorskapene? Og sist, men ikke minst: Hvilke politisk-religiøse organisasjoner har sine representanter her i landet, og hvordan arbeider de?

Med dyp innsikt og høyt refleksjonsnivå tar Kari Vogt opp disse og andre spørsmål rundt islams stilling i Norge, og i et nyskrevet forord kommenterer hun utviklingen de siste årene.

Kari Vogt er religionshistoriker ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, Universitetet i Oslo, og regnes som en av våre fremste autoriteter på islam. Hun deltar både nasjonalt og internasjonal i en rekke utvalg som utreder og vurderer islam i dag, og er en hyppig brukt kommentator i tv og radio.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202293468

EAN 9788202293468

Omtalt sted Norge

• "Islamisme - ideologi og trussel" av Øystein Sørensen
  • "Terror i Guds navn - hvorfor kristne, jøder og muslimer dreper" av Jessica Stern
  • "Hvem snakker for oss? - muslimer i dagens Norge - hvem er de og hva mener de?" av Bushra Ishaq
  • "Husets folk - shia-islam i det 21. århundre" av Kari Vogt
  • "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Rasenes oppfinnelse - rasetenkningens historie" av Torgeir Skorgen
  • "Som om Gud ikke finnes - hva skjer når livet sekulariseres?" av Magnus Malm