Saudi-Arabia

sverdet og stemmene

Humanist forl. 2018 Innbundet

Oljesalg, våpenkjøp og terrorkrig knytter Saudi-Arabia til Vesten. Det eneveldige kongedømmet spiller en nøkkelrolle i Midtøsten. Men hva er motsetningene innenfor landets grenser?
I denne boka møter vi Saudi-Arabias kritiske stemmer. De bruker mobil, blogg og bilnøkler. Regimet tyr til Gud, olje og maktbruk. Mye står på spill. Friheten til de som ytrer seg, men også landets og regionens fremtid. Norge deltar med ord og handling: Støtte til de som forsvarer menneskerettighetene, men også investeringer som bidrar til at de samme menneskene blir dømt som terrorister.

Forlag Humanist forl.

Omtalt sted Saudi-Arabia

Kan vi gi lyd til stemmer som er brakt til taushet ? Kan vi formidle budskapet til mennesker som blir forfulgt hvis de snakker ?

Vergesystemet i Saudi- Arabia bidrar til å skape en ekstrem ubalanse i maktforholdet mellom kvinner og menn, en ubalanse som også fremmer vold. "Det saudiske vergesystemet truer ikke bare sikkerheten til den kvinnelige delen av befolkningen, men også landets egen plan for økonomisk omlegging, siden det låser fast det økonomiske potensialet til halvparten av befolkningen.

"Jeg måtte si fra. Det er verdt det. Jeg gjør dette for de fire barna mine, og går i fengsel med et smil, fordi jeg allerede er låst inne. Dette landet er et stort fengsel".

Khalid al Juhni.

Statens pensjonsfond utland, det norske oljefondet, har kjøpt seg inn i det største telekommunikasjonsselskapet på det saudiske markedet. Dette selskapet er kontrollert av den saudiske staten og delta i overvåkningsvirksomheten. Norge har derfor gjennom Oljefondet blitt medansvarlig for overvåking av kritiske stemmer.

Når ytringsfriheten og forsamlingsfriheten ikke eksisterer i det offentlige rom, kan man invitere offentligheten inn i sitt private rom istedet.

• "Hvem snakker for oss? - muslimer i dagens Norge - hvem er de og hva mener de?" av Bushra Ishaq
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Vold og islam - samtaler med Houria Abdelouahed" av Adonis
  • "Immun - kroppens evige kamp for å overleve" av Anne Spurkland
  • "Tilslørt, avslørt - et oppgjør med norsk naivisme" av Hege Storhaug
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "Det store sviket - æresvold og æresdrap i Norge" av Wenche Fuglehaug
  • "Norsk jihad - muslimske ekstremister blant oss" av Lars Akerhaug
  • "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk