Hymne til friheten

av (forfatter) og Poul Henrik Poulsson (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

I 2006 ga daværende kulturredaktør i Jyllandsposten Flemming Rose 12 karikaturtegnere utfordringen å tegne profeten Muhammed, - et knippe tegninger som utløste en internasjonal krise og en verdensomspennende debatt om ytringsfrihetens grenser. Ti år senere - og etter at debatten fikk fornyet aktualitet med angrepene på Charlie Hebdo og synagogen i København - gjør forfatteren opp status for det frie ord i dagens Europa.

Hvor går ytringsfrihetens grenser i de flerkulturelle demokratier? Hvordan skal et fritt samfunn reagere på terror? Kan islam kombineres med en liberal samfunnsorden? Brister den multikulturelle drømmen i Europa? Er situasjonen blitt bedre eller verre?

Med innsikt, kunnskap og mer erfaring fra feltet enn noen andre i Skandinavia, går Rose de vanskeligste spørsmålene i møte.

For meg handler debatten om frihetens fundament; om forholdet mellom toleranse og frihet, mellom frihet og likhet, ord og handling, individ og fellesskap, makten og de maktesløse, mindretall og flertall. Mellom friheten som en rettighet og friheten som et instrument som kan underlegges andre hensyn. Det følgende er mitt beskjedne bidrag til en avklaring. En hymne til friheten.

Forfatteren har skrevet et fyldig etterord spesielt for den norske utgaven: «Norge, Sverige og Danmark - de små forskjellenes narsissisme?»

ISBN13 9788202507572

EAN 9788202507572

I debatten om Muhammed-tegningene og islam inntraff det en forskyvning av rollene i den demokratiske orden som de færreste problematiserte. Regjeringer i den frie verden oppfordret i mange tilfeller borgerne til å gi avkall på sine rettigheter av hensyn til voldsparate individer og grupper hjemme og i utlandet. I debatten ble det ofte hevdet at ytringsfrihet ikke er det samme som ytringsplikt, og at bare fordi man har rett til å si noe, bør man ikke nødvendigvis si det. Meningen var visst at man bør vokte seg for å fremsette unødig krenkende ytringer, særlig mot minoriteter som er så svake at de kan true folk til taushet eller drepe dem dersom man ytrer seg altfor krenkende. Utsagnet er et innholdsløst retorisk grep, for det angir ingen retningslinjer for når det gir mening å ytre seg, og når det er bedre å holde munn.

Det er nettopp sekularismen, laïcité, et verdslig politisk system som sikrer religionsfriheten. Det er det som garanterer at ingen religion kan stille egne politiske krav. Det er ingen tilfeldighet at det nettopp er i landene hvor religionen har politisk makt at religiøse mindretall blir fratatt sine rettigheter og utsettes for forfølgelse ...

Opprettelsen av skillet mellom ord og handling har vært helt avgjørende for en robust beskyttelse av ytringsfriheten. Det er flere ting som skiller et demokrati fra et diktatur. En av dem er at man i et diktatur kriminaliserer ytringer som om de var handlinger.

Men historisk er det nettopp friheten til å utfordre etablerte sannheter og bryte med all vedtatt ortodoksi gjennom trosfrihet og ytringsfrihet som har gjort Europa så dynamisk, attraktiv og konkurransedyktig.

• "Min kamp mot kalifatet" av Mike Peshmerganor
  • "Der andre tier" av Sylvi Listhaug
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Islam og terrorisme" av Mark A. Gabriel
  • "Det store sviket - æresvold og æresdrap i Norge" av Wenche Fuglehaug
  • "Fremmed i eget land - samtaler med den tause majoritet" av Halvor Fosli
  • "I skyggen av sharia" av Mohammad Mostafaei
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye
  • "Det internasjonale gjennombruddet - fra ettpartistat til flerkulturell stat" av Terje Tvedt
  • "Muhammed - slik samtiden så ham" av Halvor Tjønn
  • "Den siste jenta - historien om mitt fangenskap og min kamp mot Den islamske staten" av Nadia Murad
  • "Islam - den 11. landeplage" av Hege Storhaug