Advarsel

svenske tilstander i Norge

Kagge forlag 2018 Innbundet

"Svenske tilstander" har blitt et skjellsord i Norge. Mens biler settes i brann, parallellsamfunnene vokser og voldelige gjenger får herje i vårt naboland, har Norge vært forskånet fra utviklingen. Eller har vi det?

I "Advarsel" forteller den rutinerte gravejournalisten Einar Haakaas en sjokkerende historie om hvordan gjengen Young Bloods vokste fram i bydelen Holmlia. Han følger gjengens sentrale medlemmer fra ungdomstiden til i dag. Det er en rystende historie om vold, tortur og lukrative narkotikamarkeder. Han snakker med Holmlia-beboere som har fått nok av en gjeng som har fått herje nesten fritt i bydelen, og tar samtidig turen til våre naboland for å sammenlikne. Nådeløst avdekker han hvordan politikere og politi - med et par hederlige unntak - har skjønnmalt og bortforklart utviklingen. Dramatisk, ærlig og brennaktuell - denne boka dokumenterer at de svenske tilstandene er på vei til Norge. Einar Haakaas har skrevet en sterk advarsel mot en samfunnsutvikling de færreste ønsker.

"Denne boken bør ethvert samfunnsengasjert menneske lese.» Finansavisen

Forlag Kagge forlag

Omtalt person Young Bloods (kriminell gjeng)

Kun tre timers biltur fra Oslo ligger seks bydeler i Göteborg preget av parallellsamfunn, kriminalitet og sterke innslag av ekstreme, voldelige islamister, ifølge en politirapport. Svensk politi har pekt ut enkelte boområder i Sverige som er særskilt utsatt for kriminalitet. Mange av disse ligger i Göteborg-området. Drabantbyene Lövgärdet, Hammarkullen, Hjällbo, Bergsjön, Biskopsgården og Gårdsten er alle på listen.

I Albania finnes det store marihuanaplantasjer, den største utendørsproduksjonen i Europa. Bare i landsbyen Lazarat var produksjonen på 900 tonn i året før soldatene stormet plantasjene i 2014. Albansk mafia har via smugling og salgsorganisasjoner forsynt store deler av Europa med stoffet fra Albania i mange år.

Det er en veldig engstelse i det norske miljøet mot å ta opp temaer som kan føre til rasiststempelet. Vi klarer ikke å bruke det som annet enn diskriminering fra hvite mot mørkhudede, selv om vi har nok av eksempler på omvendt rasisme. Vi retter hele tiden det kritiske søkelyset mot Norge og nordmenn, (...)

Mens det snakkes rundt seksti-sytti ulike språk i skolegården på Søndre Nordstrand, har nær tre av fire elever hatt behov for særskilt norskopplæring. Det kommer frem at hjemmeværende mødre rådgiveren har kommet i kontakt med, snakket lite eller ingen norsk. For fedre som var i jobb, var ikke tilstanden stort bedre. Om dem sier rapporten: "til tross for relativt lang botid i landet, [kan de] også ha begrensede kunnskaper i norsk språk og ofte liten dybdeinnsikt i norske samfunnsforhold".

Nitti år etter de første ordene om "folkhemmet" ble formulert, har den sosialdemokratiske drømmen for en stor del av Sveriges befolkning blitt forvandlet til et mareritt. Politiet beskriver landet som et "smørgåsbord" (koldtbord) for kriminelle.

• "Skjulte djevler - kriminalroman" av Eirik Jensen
  • "Forbindelsen - Jensen vs. Cappelen, 16 tonn hasj og vår tids største politiskandale" av Torgrim Eggen
  • "Norske tilstander - bak frontlinjen i Norges tøffeste politidistrikt" av Ståle Økland
  • "Kvinnen i Isdalen - nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte" av Dennis Zacher Aske
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Men størst av alt er friheten - om innvandringens konsekvenser" av Hege Storhaug
  • "Hva er galt med islam? - en oppfordring til ærlighet og forandring" av Irshad Manji
  • "Muhammed - slik samtiden så ham" av Halvor Tjønn
  • "Attentatet - kriminalroman" av Eirik Jensen