En narkojegers bekjennelser

av (forfatter) og Arild Molstad (medforfatter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788202556488

EAN 9788202556488

Omtalt person Øyvind Olsen

En interessant bok om narkojegeren Øyvind Olsens liv som har jaktet forbrytere med bruk av ulike metoder. Øyvind Olsen var innkalt som vitne av forsvaret i Eirik Jensen saken, og ga et godt forsvar til en tidligere god kollega.
Her i boka forteller han de ulike grep som måtte benyttes for å få tatt kyniske forbrytere og det å benytte seg av kriminelle som informanter som var alfa og omega om saker skulle oppklares.. Her ble viktige avtaler gjort med ulike personer høyt i justis og politietaten og en del ting ble ordnet raskt for at det skulle bli et vellykket resultat..
Han levde et utsatt liv som mange ganger vel kunne ha gått galt, han hadde pris på sitt hode, og lever den dag i dag med trusler hengende over seg fra sin tid som narkojeger.
En bok fra en mann som har vært med å bekjempe importen av narkotika til bl.a. Norge. Terningkast 5 fortjener boka,

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg har observert og etterforsket korrupsjon og bestikkelser på høyt nivå i FN-systemet og vært utsatt for sterkt press fra overordnede for å stoppe slik etterforskning - som den gangen en nestkommanderende ved et av FN-kontorene ba min nærmeste overordnede: "Kill Mr. Olsen".

Politifolk har jobbet undercover siden 1800 tallet. Rollen er ofte krevende. Man kan bli nødt til å agere alt fra drapsmann og doplanger til kunsthandler eller finansfyrste - med troverdighet..

Også i politiet er Janteloven noen ganger sterkere enn kjønnsdriften, i hvert fall hos enkelte kolleger. Jeg følte iblant misunnelsen blomstre, men lot meg sjelden engasjere eller påvirke. Jeg tenkte at det var fritt frem for alle til å jobbe litt ekstra for å oppnå gode resultater.

Da jeg i 1993 underviste norske politifolk - og senere i min egen karriere - fikk jeg god bruk for det jeg hadde lært om undercover-virksomhet hos Scotland Yard. En av mine beste elever var Eirik Jensen.

Tiltalte i norske straffesaker står fritt til å velge sine forsvarsadvokater, og "Mosseligaen" hadde klart å få de tre kanonene blant landets kjendisadvokater som juridiske våpendragere. Staten betaler.

• "Beveren" av Mohammed Hasan Alwan
  • "Mot nasjonalt sammenbrudd - Norge i masseinnvandringens tid" av Halvor Fosli
  • "Skjulte djevler - kriminalroman" av Eirik Jensen
  • "Advarsel - svenske tilstander i Norge" av Einar Haakaas
  • "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Terror i Europas hjerte" av Vibeke Knoop Rachline
  • "Forbindelsen - Jensen vs. Cappelen, 16 tonn hasj og vår tids største politiskandale" av Torgrim Eggen
  • "Min kamp mot kalifatet" av Mike Peshmerganor
  • "Norske tilstander - bak frontlinjen i Norges tøffeste politidistrikt" av Ståle Økland
  • "Kim Jong-un - et skyggeportrett av en diktator" av Sun Heidi Sæbø
  • "Der andre tier" av Sylvi Listhaug
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk