Hymne til friheten

av (forfatter) og Poul Henrik Poulsson (oversetter).

Cappelen Damm 2016 E-bok

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202509903

EAN 9788202509903

I debatten om Muhammed-tegningene og islam inntraff det en forskyvning av rollene i den demokratiske orden som de færreste problematiserte. Regjeringer i den frie verden oppfordret i mange tilfeller borgerne til å gi avkall på sine rettigheter av hensyn til voldsparate individer og grupper hjemme og i utlandet. I debatten ble det ofte hevdet at ytringsfrihet ikke er det samme som ytringsplikt, og at bare fordi man har rett til å si noe, bør man ikke nødvendigvis si det. Meningen var visst at man bør vokte seg for å fremsette unødig krenkende ytringer, særlig mot minoriteter som er så svake at de kan true folk til taushet eller drepe dem dersom man ytrer seg altfor krenkende. Utsagnet er et innholdsløst retorisk grep, for det angir ingen retningslinjer for når det gir mening å ytre seg, og når det er bedre å holde munn.

For meg handler debatten om frihetens fundament; om forholdet mellom toleranse og frihet, mellom frihet og likhet, ord og handling, individ og fellesskap, makten og de maktesløse, mindretall og flertall. Mellom friheten som en rettighet og friheten som et instrument som kan underlegges andre hensyn.

Det er nettopp sekularismen, laïcité, et verdslig politisk system som sikrer religionsfriheten. Det er det som garanterer at ingen religion kan stille egne politiske krav. Det er ingen tilfeldighet at det nettopp er i landene hvor religionen har politisk makt at religiøse mindretall blir fratatt sine rettigheter og utsettes for forfølgelse ...

Lovene mot Holocaust-benektelse har også fått andre religiøse og etniske grupper i Europa til å kreve beskyttelse av sine tabuer mot verbale krenkelser. Det er en logisk konsekvens av det voksende etniske, religiøse og kulturelle mangfoldet i Europa.

Opprettelsen av skillet mellom ord og handling har vært helt avgjørende for en robust beskyttelse av ytringsfriheten. Det er flere ting som skiller et demokrati fra et diktatur. En av dem er at man i et diktatur kriminaliserer ytringer som om de var handlinger.

• "Mot nasjonalt sammenbrudd - Norge i masseinnvandringens tid" av Halvor Fosli
  • "Vikeplikt for høyre" av Espen Goffeng
  • "Selvmordsparadigmet - hvordan politisk korrekthet ødelegger samfunnet" av Ole Jørgen Anfindsen
  • "Advarsel - svenske tilstander i Norge" av Einar Haakaas
  • "Min kamp mot kalifatet" av Mike Peshmerganor
  • "Terror i Europas hjerte" av Vibeke Knoop Rachline
  • "En narkojegers bekjennelser" av Øyvind Olsen
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Skjulte djevler - kriminalroman" av Eirik Jensen
  • "Balkanisering av Europa - hvordan populisme og innvandring splitter oss" av Sylo Taraku
  • "Forbindelsen - Jensen vs. Cappelen, 16 tonn hasj og vår tids største politiskandale" av Torgrim Eggen
  • "Islam og terrorisme" av Mark A. Gabriel