Terror i Europas hjerte

Res publica 2019 Innbundet

Den 13. november 2015 smalt det i tre bomber under fotballkampen mellom Frankrike og Tyskland på Stade de France. Samtidig kjørte en gruppe terrorister fra fortauskafé til fortauskafé, der de meide gjestene ned med maskingevær. I konsertlokalet Bataclan var 1 500 fans på konserten med bandet «Eagles of Death Metal». De ble fanget i et inferno. Slik forgikk angrepet som IS fullt og helt planla og gjennomførte på europeisk jord i 2015.

Vibeke Knoph Rachline har bodd en årrekke i Paris, og er den norske journalisten som kjenner Frankrikes hovedstad best. Byen er blitt en del av henne, og hun av den. For henne ble terroren personlig. Terror i Europas hjerte er hennes forsøk på å komme til bunns i hvordan noe så grusomt kunne skje. Forfatteren følger Salah Abdeslam, den eneste overlevende terroristen, på hans vei fra festglad ungdomskriminell i Brussel, til terrorist i Paris.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2019

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Paris

Terrorisme er aldri vakkert, og for terrorister er menneskelivet ikke mye verdt. Ved å ta liv vil terrorister alltid oppnå noe, enten terroren er islamistisk, høyreekstrem eller revolusjonær.

"Frykten er terrorismens grobunn. Den nærer seg av frykt, tvil og usikkerhet. Terrorismens verste fiende er besluttsomhet", sier Yasmina Khadra. Frykt bidrar samtidig til at vi overlever. Det er den som utløser vår alarmberedskap og som gjør at vi flykter unna faren - i den grad det er mulig.

Radikalisering er et fenomen som utvikler seg, derfor må arbeidet hele tiden justeres.

Å avradikalisere er samtidig noe ganske annet enn å fjerne kakerlakker eller trykke på en delete- eller reset-knapp. Dramatikeren Ismail Saidi har sammenlignet radikaliseringsondet med kreft: "Når du har fått vite at du lider av det, blir du behandlet for det. Du får cellegift. Det er meget smertefullt."

• "Mot nasjonalt sammenbrudd - Norge i masseinnvandringens tid" av Halvor Fosli
  • "Selvmordsparadigmet - hvordan politisk korrekthet ødelegger samfunnet" av Ole Jørgen Anfindsen
  • "Balkanisering av Europa - hvordan populisme og innvandring splitter oss" av Sylo Taraku
  • "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Min kamp mot kalifatet" av Mike Peshmerganor
  • "En narkojegers bekjennelser" av Øyvind Olsen
  • "Advarsel - svenske tilstander i Norge" av Einar Haakaas
  • "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "Skjulte djevler - kriminalroman" av Eirik Jensen
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye
  • "Forbindelsen - Jensen vs. Cappelen, 16 tonn hasj og vår tids største politiskandale" av Torgrim Eggen
  • "Tilslørt, avslørt - et oppgjør med norsk naivisme" av Hege Storhaug