Varulven og andre agenthistorier

svik og gråsoner under 2. verdenskrig

Spartacus 2011 Innbundet

Historiene handler om okkupasjonen og krigsoppgjøret under og etter annen verdenskrig. Forfatteren har undersøkt historiens gråsoner for å få frem et mer nyansert bilde av menneskene som svek sitt land. Dette er oppfølgeren til Svik og gråsoner (2010). Med litteraturliste og register.

Boken er en oppfølger til Svik og gråsoner som kom ut i 2010. I Varulven fortsetter Tore Pryser sitt arbeide med å kaste nytt lys over vår okkupasjonshistorie. Mye av den tradisjonelle forskningen er basert på enten-eller-tenkning, der okkupasjonsårene forstås ut fra begrepene motstand mot okkupanten og NS, eller samarbeid med tyskerne og Quisling. Som i bok nummer én undersøker Pryser krigens gråsoner for å få fram et annet bilde. Vi følger personer som hadde sentrale roller under krigen, men som fikk svært ulike skjebner. Livene deres ble formet av okkupasjonstidens hendelser. Pryser forteller om skjebnene på individnivå, og det gir et innblikk i hvilket nitid detektivarbeid som ligger bak historieskriverens metoder. Her er historier som aldri før er blitt fortalt.

Forlag Spartacus

Omtalt tid 1939-1945

En lettlest bok, som har gjort meg litt usikker på om hva som er sannheten. Jeg har lest forskjellige versoner av noen av historiene og personene presentert i denne boken i andre bøker. Men uansett er det en spennende bok som setter gråsonene under andre verdenskrig på dagsorden. Men siden forfatteren er professor i historie og er svært kritisk til norges forsøk på å lage en svart/hvitt verson av krigen er han en mann jeg tror vet hva han skriver om.

Det er nå kun litt under 3 måneder igjen av 2016, så jeg synes det var på tide å starte en liste for 2017 med planlage prosjekt, og for å ha klar et sted å flytte over de jeg ikke rekker å bli ferdig med iår.

• "Svik og gråsoner - norske spioner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Damsleth - han teikna for Norge" av Einar Økland
  • "Den mislykkede spionen - fortellingen om kunstneren, journalisten og landssvikeren Alfred Hagn" av Nikolai Brandal
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Hitlers norske hjelpere" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "Hitlers norske budbringere" av Bjørn Westlie
  • "Dødsspillet - en biografi om motstandsmannen Gregers Gram" av Bernt Rougthvedt
  • "Med penn og pistol - om politiminister Jonas Lie" av Bernt Rougthvedt
  • "Religion og rase - nyhedenskap og nazisme i Norge 1933-1945" av Terje Emberland
  • "Himmlers Norge - nordmenn i det storgermanske prosjekt" av Terje Emberland
  • "Den store sammensvergelsen - historien om det hemmelige selskapet Illuminatus og dets mange ugjerninger" av Øystein Sørensen